[Wiskunde] po

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Wiskunde] po

Ik moet voor mijn wiskunde praktische opdracht het volgende oplossen:

MUNTEN:

In een zak zitten 26 euromunten. Als ik 20 munten uit de zak pak, dan zit er minstens een munt van 1 eurocent bij.

Ook zitten er minstens twee munten van 2 eurocent bij en minstens 5 munten van 5 eurocent.

Hoeveel zijn de 26 munten in de zak bij elkaar waard?

Hulp graag! Als iemand de oplossing weet zou ik die graag krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Wiskunde] po

Dag florisward, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: [Wiskunde] po

Ja, we hebben er zelf langdurig naar gekeken en kwamen op het volgende idee: van de 26 munten pak je er 20, waarvan minstens 1 van 1 cent, 2 van 2 cent, en 5 van 5 cent. die overige 6 munten zouden dus 1 cent kunnen zijn, wat leidt tot 7 1 cent'ers', bij die 20 zitten er ook 2 van 2 eurocent, wat inhoudt dat die overige 6 ook 2 cent kan zijn, dus 8 2 cent, bij die 20 munten zijn ook 5 munten van 5 eurocent, dus met die overige 6 munten zijn dat er 11 van 5 cent.

Misschien dat dit een stap is in de goede richting. Alvast bedankt voor het kijken naar ons antwoord. We hopen dat je nog wat kan toevoegen aan onze beredenering.

Berichten: 74

Re: [Wiskunde] po

Goed gedacht.

En hoeveel is 7 + 8 + 11?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Wiskunde] po

Je houdt 6 munten over na trekking. Dus moet je ten minste 7 munten van 1 hebben, 8 munten van 2 en 11 munten van 5 ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 74

Re: [Wiskunde] po

Dat zei hij zelf al :D

Reageer