[wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Hallo,

ik ben bezig met het differentiëren van een hogere macht :D en kom er niet uit.

ik kon het zo snel niet vinden op het forum dus hoop ik zo op een oplossing.

dit is wat ik geprobeerd heb, het schijnbare goede antwoord staat er bij maar ik kom er niet op.

ziet iemand waar ik de fout in ga?

Afbeelding

alvast bedankt.

Ps, ik had per ongeluk al op plaats bericht gedrukt nu kan ik het vak er niet meer bij zetten :P

Berichten: 15

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

De basisregel is natuurlijk:

als f(x)=a*x^n dan f'(x)=a*n*x^(n-1)

Maar dat weet je waarschijnlijk wel.

Ik vraag me dan af waar jouw losse x^(5/3) vandaan komt.

Hopelijk kom je zo iets verder. Het is alweer een tijd geleden dat ik echt iets gedifferentieerd heb, maar ik heb geen idee waar de 2/9 in het antwoord vandaan komt, dus weet je zeker dat dat goed is?

Ronald
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

Berichten: 6

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Ik vraag me dan af waar jouw losse x^(5/3) vandaan komt.
naar mijn weten mag je een 3e machts[wortel] van X^5 daarin veranderen

Edit de andere x^(5/3) komt van de product regel.

(f(x)g(x))'=f'(x)g(x)+f(x)g'(x)
Hopelijk kom je zo iets verder. Het is alweer een tijd geleden dat ik echt iets gedifferentieerd heb, maar ik heb geen idee waar de 2/9 in het antwoord vandaan komt, dus weet je zeker dat dat goed is?
ik begin te twijfelen...aangezien ik er op meerdere manieren niet op uit kom.

Ronald

Berichten: 15

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Dag naamgenoot,

Ik bedoel eigenlijk de losse x^(5/3) in de gedifferentieerde functie. De tweede functie die je opschrijft is volgens mij inderdaad dezelfde als de eerste. Als je de term x^(5/3) weghaalt uit jouw gedifferentieerde functie is het antwoord mijns inziens goed.

Waar heb je het antwoord 5/3*2^(1.3)*x^(2/9) vandaan?

Ronald

Ik zie nu je wijziging. Volgens mij heb je de productregel niet nodig, je hebt tenslotte met maar 1 simpele functie te maken, nl x^(5/3).
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

Berichten: 6

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

handig de zelfde namen
Waar heb je het antwoord 5/3*2^(1.3)*x^(2/9) vandaan?
bij mijn leraar :D
Ik zie nu je wijziging. Volgens mij heb je de productregel niet nodig, je hebt tenslotte met maar 1 simpele functie te maken, nl x^(5/3).
daar kan je wel eens goed gelijk in hebben. alleen dan blijft de (2/9) nog een raadsel voor me.

Berichten: 15

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Ik begin ineens te twijfelen aan mijn eigen differentieervaardigheden, maar volgens mij kan die 2/9 echt niet kloppen. Misschien reageert er nog iemand anders op dit topic die het wel zeker weet, anders zou ik het nog eens aan je leraar vragen, ook leraren maken weleens fouten....

Succes!

Ronald
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

Berichten: 6

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

ronaldk schreef:Succes!

Ronald
alvast bedankt, ik wacht nog even af of iemand het zeker weet .

gr ronald

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

\(D(\sqrt[3]{2x^5}) = D\left(\sqrt[3]{2} \cdot x^{\frac{5}{3}}\right) = \sqrt[3]{2} \cdot D\left(x^{\frac{5}{3}}\right) = \sqrt[3]{2} \cdot \frac{5}{3} \cdot x^{\frac{2}{3}}\)


Daar is geen speld tussen te krijgen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 74

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Klopt iid, die 2/9 is gewoon fout.

Berichten: 6

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Oke dan is het nu duidelijk.

allemaal bedankt.

groeten Ronald

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 15

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

Dag TP,

Deze opmerking richting de vragensteller vind ik niet helemaal terecht. Het was duidelijk dat hij al vanalles zelf had geprobeerd, en de reden dat hij er niet uitkwam was ook duidelijk: zijn leraar had hem het verkeerde antwoord gegeven. Dus zo vlot zocht hij nu ook geen hulp. Bovendien heeft hij zelf al aangegeven dat hij was vergeten het vakgebied in de titel te zetten.

Groet, Ronald
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

TP...? Ik had z'n opmerking over het vakgebied over het hoofd gezien...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: [wiskunde] hogere machtwortel differentieren

maakt verder ook niet uit, het is opgelost :D

Reageer