Warmte-energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

Warmte-energie

In alle natuurkunde boeken leer je dat warmte energie van Th naar Tc gaat, dus van warm naar koud. Maar is dit zo per conventie, net zoals elektrische stroom van positief naar negatief loopt, of gaat de warmte energie echt letterlijk van warm naar koud?
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Berichten: 23

Re: Warmte-energie

Warmte is eigenlijk bewegingsenergie van moleculen. Wanneer die botsen met een andere molecule geeft die wat bewegingsenergie over en wordt die andere molecule dus sneller en "warmer".

Zo zal contact tussen twee materialen van verschillende temperatuur ervoor zorgen dat er overdracht is van warmte van het warme naar het koude materiaal. (zo is warmte ook gedefinieerd, als de energie die getransporteert wordt alleen door het temperatuurverschil van twee materialen).

Andersom kan alleen door arbeid te leveren (tweede hoofdwet van de thermodynamica)

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Warmte-energie

wlt schreef: 

Zo zal contact tussen twee materialen van verschillende temperatuur ervoor zorgen dat er overdracht is van warmte van het warme naar het koude materiaal. (zo is warmte ook gedefinieerd, als de energie die getransporteert wordt alleen door het temperatuurverschil van twee materialen).  


idd en die definitie is dus precies waar ik over struikel. maar als ik bekijk wat er gebeurd met de moleculen dan denk ik dat de warmte energie idd letterlijk van warm naar koud gaat. vraag ik me vervolgens weer af wat dan eigenlijk de definitie is van energie om tot de conclusie te komen dat je zoiets fundamenteels niet echt kunt definieren. maarja, bedankt voor je antwoord!
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Warmte-energie

wat dan eigenlijk de definitie is van energie om tot de conclusie te komen dat je zoiets fundamenteels niet echt kunt definieren


Energie is arbeid of de mogelijkheid tot arbeid.

Maw: energie = kracht x afstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Warmte-energie

Kris Hauchecorne schreef:Energie is arbeid of de mogelijkheid tot arbeid.

Maw: energie = kracht x afstand.


ja zover was ik ook nog....maar evengoed bedankt :wink:

maar ik was nou net even bezig met thermodynamica en dus met warmte energie. ik quote uit thermal physics van d.w. schroeder, wat ik er ter achtergrond info maar even heb bijgehaald, "to further clarify matters, I really should give you a precise definition of energy. Unfortunately, I can't do this. Energy is the most fundamental concept in all of physics, and for this reason, I can't tell you what is is in terms of something mor fundamental."

wat eigenlijk precies verwoord waar ik vanmiddag mee in mijn maag zat toen ik de vorige post schreef. maar nu ben ik er dus uit, dankjewel
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Reageer