Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 32

Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Hallo, de vraag die ik heb is;

Wanneer een soort een lichaamsdeel verliest, om te kunnen overleven in zijn omgeving, is er dan sprake van evolutie?

een klein voorbeeldje; de mol.

Kan iemand mij hier een antwoord op geven?

Greetzz, Benjamin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Best ofthe Last schreef:Hallo, de vraag die ik heb is;

Wanneer een soort een lichaamsdeel verliest, om te kunnen overleven in zijn omgeving, is er dan sprake van evolutie?

een klein voorbeeldje; de mol.

Kan iemand mij hier een antwoord op geven?
Welk lichaamsdeel mist een mol dan?

Evolutie = ontwikkeling, dus een dier dat zich bijvoorbeeld aanpast aan een waterige omgeving door de poten te 'verliezen' en vinnen te krijgen is zich aan het evolueren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Misschien doelt Best ofthe Last op het slechte gezichtsvermogen van de mol (een mol heeft kleine, rudimentaire ogen, maar is echter niet volledig blind).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 32

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Zijn ogen.

Jouw voorbeeld snap ik, maar dan spreek je van een verandering, maar als het echt om iets kwijtraken is, om te overleven.

Misschien is dit voorbeeld beter;

Als 100 mensen de ruimte in gaan om daar te leven, zullen de baby's die daaruit komen zwakke botten hebben.

Dus een 'verlies'.

Kan ik dat dan evolutie noemen?

Berichten: 8.614

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Zoals gezegd heeft een mol wel degelijk ogen.

Verder is evolutie - heel basic - aanpassing van een organisme aan zijn levensomstandigheden. Een mol heeft niet veel aan zijn ogen, dus ontwikkelen die zich nog amper. Hoewel dat op het eerste gezicht een verlies kan lijken, is dat het niet voor de mol zelf.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Best ofthe Last schreef:Als 100 mensen de ruimte in gaan om daar te leven, zullen de baby's die daaruit komen zwakke botten hebben.

Dus een 'verlies'.

Kan ik dat dan evolutie noemen?


Ja, evolutie hoeft niet per se een vooruitgang te zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 32

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Ok dank,

maar dan snap ik het nog niet helemaal. hoe moet ik mijn voorbeeld van de ruimte dan zien?

ok dank,

Dus evolutie is eigenlijk (als ik het zo mag zeggen) aanpassing aan leefomstandigheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Best ofthe Last schreef:ok dank,

Dus evolutie is eigenlijk (als ik het zo mag zeggen) aanpassing aan leefomstandigheden.
Adaptatie speelt inderdaad een sleutelrol bij de evolutie van organismen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 32

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Ok dank,

Maar nu snap ik ook waarom veel discussies over dit onderwerp langs elkaar gaan.

Creationisten (als ik het even zo mag noemen), gaan vaak ervan uit dat evolutie een vooruitgang is, en op die manier dan ook de evolutietheorie aan de kaak stellen.

Terwijl evolutionisten, eigenlijk spreken van aanpassing aan levensomstandigheden. of het nu een vooruitgang of 'achteruitgang' (vanuit ons, als mens, oogpunt) is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Best ofthe Last schreef:Ok dank,

Creationisten (als ik het even zo mag noemen), gaan vaak ervan uit dat evolutie een vooruitgang is, en op die manier dan ook de evolutietheorie aan de kaak stellen.
Creationisten gaan er van uit dat evolutie nonsens is. Met andere woorden, wij zijn nooit eencelligen of apen geweest. Wij zijn wat we nu zijn en dat zullen we altijd zijn, want zo heeft god ons geschapen. Hun tegenargumenten zijn gebaseerd op de bijbel.

Bovendien is het voorbeeld van mensen en botsterkte in de ruimte maar deels juist. Doordat de zwaartekracht wegvalt zullen mensen automatisch zwakkere botten ontwikkelen. Botsterkte is afhankelijk van zowel genetische als omgevingsfactoren (hier de zwaartekracht). Enkel de omgevingsfactoren zullen een rol spelen in de ruimte, terwijl de genetische factoren onveranderd blijven.

Er is een verschil tussen een voorlopige en blijvende aanpassing.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Enkel de omgevingsfactoren zullen een rol spelen in de ruimte, terwijl de genetische factoren onveranderd blijven.


Misschien bedoelt Best of the Last dat er in latere generaties ook minder botontwikkeling plaatsvindt als gevolg van evolutie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Misschien bedoelt Best of the Last dat er in latere generaties ook minder botontwikkeling plaatsvindt als gevolg van evolutie.


In dat geval moet er sprake zijn van selectie. Dan moet je er van uitgaan dat de overlevingskansen van mensen met sterkere botten kleiner zijn in de ruimte. En daartussen zie ik geen verband.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 15

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Misschien bedoelt Best of the Last dat er in latere generaties ook minder botontwikkeling plaatsvindt als gevolg van evolutie.
Dat zou volgens mij alleen maar het geval zijn als er een evolutionair voordeel is van zwakke botten, en dat lijkt me niet het geval..
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

Als er minder behoefte is aan sterke botten kan er via adaptatie toch wel in latere generaties minder sterke botten ontstaan? De crux is niet dat dit de overleving per se dient te vergroten, maar dat het niet zorgt voor een lagere overleving. De nieuwe genetische informatie wordt dan net zo goed verspreid als de oude genetische informatie. De mens heeft bijvoorbeeld nauwelijks meer de hoektanden, omdat we nauwelijks rauw vlees meer eten. Jullie mogen me uitleggen waarom dan de kans op voortplanting en overleving vergroot is als je kleinere hoektanden hebt. Of om dicht bij de OP te blijven, waarom zijn de overlevingskansen van de mol vergroot als die hele kleine ogen heeft?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 15

Re: Is verlies van lichaamsdeel evolutie?

De crux is niet dat dit de overleving per se dient te vergroten, maar dat het niet zorgt voor een lagere overleving.
Als een bepaalde eigenschap niks oplevert, maar ook niks kost, dan is er mijns inziens geen evolutionaire druk om die eigenschap kwijt te raken/te verminderen. Zware botten kosten misschien wel iets: je hebt bijvoorbeeld meer energie nodig om je voort te bewegen. Dus in die zin zouden lichte botten misschien toch in het voordeel zijn.

Kleinere hoektanden zullen in dat geval toch wel een voordeel hebben, of grote een nadeel. Misschien dat ze gevoeliger zijn voor ontstekingen. Als er geen voordeel is van kleinere hoektanden, zie ik niet in hoe die eigenschap zich dan evolutionair kan verspreiden.
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

Gesloten