Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

Hallo allemaal!!!

Ik heb een vraag en daar wat hulp bij nodig...

Ik ben bezig een Darrieus windturbine te maken,maar moet nu de spoelen maken.

Ik heb 2 x 24 magneten van rond 30mm bij 3mm,in een cirkel geplaatst met onderlinge afstand van 30mm (rand tot rand) en 10mm van de rand van de cirkel af.

Hoeveel wikkelingen moet ik gebruiken per spoel en hoe dik moet dit draad zijn???

En.... Mag ik over de heele cirkel spoelen plaatsen of heeft dit geen nut,zijn 12 bv voldoende?

Afvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

Feitelijk vraag je hier om een generator te ontwerpen. Je vragen zijn niet zo maar uit de losse pols te beantwoorden.

De vraag naar de draaddoorsnede is de makkelijste, die hangt er vanaf hoeveel stroom er gaat lopen. En die stroom hangt weer af van het vermogen wat de molen moet gaan leveren, en de spanning die je er uit wilt krijgen.

Het aantal windingen hangt af van de sterkte van de magneten, van de snelheid en van de gewenste spanning. Kortom, er zijn nog heel wat variabelen die vastgesteld moeten worden, en dat zul je toch zelf moeten doen.

Waarschijnlijk is proefondervindelijk bepalen nog de snelste manier om tot resultaten te komen. Dus maak gewoon eens een spoel met een aantal windingen, en meet wat er gebeurt.

Waar heb je overigens het idee vandaan om te werken met een krans van magneten? En hoe ziet dat generatorontwerp er verder uit?

Berichten: 6

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

klazon schreef:Feitelijk vraag je hier om een generator te ontwerpen. Je vragen zijn niet zo maar uit de losse pols te beantwoorden.

De vraag naar de draaddoorsnede is de makkelijste, die hangt er vanaf hoeveel stroom er gaat lopen. En die stroom hangt weer af van het vermogen wat de molen moet gaan leveren, en de spanning die je er uit wilt krijgen.

Het aantal windingen hangt af van de sterkte van de magneten, van de snelheid en van de gewenste spanning. Kortom, er zijn nog heel wat variabelen die vastgesteld moeten worden, en dat zul je toch zelf moeten doen.

Waarschijnlijk is proefondervindelijk bepalen nog de snelste manier om tot resultaten te komen. Dus maak gewoon eens een spoel met een aantal windingen, en meet wat er gebeurt.

Waar heb je overigens het idee vandaan om te werken met een krans van magneten? En hoe ziet dat generatorontwerp er verder uit?
Ik had een eenvoudig ontwerp gezien op internet en heb deze wat groter gemaakt.Verder denk ik een aantal manieren te weten om het toerental sterk te verhogen,zonder nog gebruik te maken van een tandwielkast als basis.

(Inmiddels ben ik ook andere magneetvormen tegengekomen die uiteindelijk misschien zelfs beter gechikt zijn,

deze magneten hebben de vorm van een taartpunt en zijn dus beter in een cirkel te plaatsen.)

Eigenlijk komt het er op neer,dat ik op verschillende plaatsen op het internet een aantal zaken en ideën ben tegengekomen,die gekoppeld aan elkaar wel eens aardig wat verbeteringen aan een reeds bestaand systeem kunnen brengen.

Ik las ergens dat we op dit moment ongeveer 44% aan energie uit de wind kunnen halen van de max 58%.

Er ligt dus nog ergens zeg 12 tot 14% in de goot.Vandaar dus... :D

Berichten: 6

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

Op dit moment ben ik gebonden aan me magneten.... 2 x 24 rond 30mm dikte 3mm. Ik zou wel willen dat er bv.. 2KW door me spoelen heen gaat,maar ik denk niet dat met deze kleine magneten dit vermogen te genereren is...

Wat ik inmiddels wel al weet,is dat hoe meer wikkelingen ik maak hoe hoger de eindspanning is.Maar hoe weet ik nu welke 2 spaningssoorten bv de meeste Watt levert.. Is dat bij 12V of 24V.Ik kan toch bij bijde wel een omvormer kopen neem ik aan?

Ik ben op dit gebied nog echt een leek.... :D

Mijn budget is overigens ongeveer 10.000 euro,dus ik heb wel wat achter de hand om te knutselen.

Wel probeer ik zo zuinig mogelijk te werken.

Wat ik uiteindelijk probeer is de Fortis Montana de loef af te steken.

Als ik je deze 2 vaste waarden geef,kan je daar dan wat mee?

(24V en 2400rpm)

Berichten: 2.746

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

Op dit moment ben ik gebonden aan me magneten.... 2 x 24 rond 30mm dikte 3mm. Ik zou wel willen dat er bv.. 2KW door me spoelen heen gaat,maar ik denk niet dat met deze kleine magneten dit vermogen te genereren is...
dat kan theoretisch wel, als het koppel en de hoeksnelheid van je wieken hoog genoeg is.

als je kleine gelijkstroommachines buiten beschouwing laat worden permanente magneten in de praktijk niet gebruikt. Het magnetisch veld wordt opgewekt met elektromagneten.
Mijn budget is overigens ongeveer 10.000 euro,dus ik heb wel wat achter de hand om te knutselen.

Wel probeer ik zo zuinig mogelijk te werken.
waar heb je met zo weinig kennis, zoveel geld losgekregen?

Als je nog wat tijd hebt bestudeer je misschien best generatoren
Als ik je deze 2 vaste waarden geef,kan je daar dan wat mee?

(24V en 2400rpm)
neen, je hebt minstens nog het koppel of de stroomsterkte nodig. En het magnetisch veld van je magneet ook als je met een permanente magneet werkt. En een nullastkarakteristiek of dergelijke als je met elektromagneten werkt.

En als je deftig wil gaan rekenen heb je ook nog vormfactoren, inwendige weerstanden en wrijving nodig.

Berichten: 6

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

dat kan theoretisch wel, als het koppel en de hoeksnelheid van je wieken hoog genoeg is.
Je komt wel met een stortvloed aan voorwarden zeg... :D

Even het begin dan maar...

Ik heb 2 rotors met ieder 6 rotorbladen en een lengte van 2 meter.

De rotorbladen zijn 60mm breed en staan in 2 sterren opgesteld per rotor.(Een buiten en een binnen ster.)

Hierdoor krijg ik meer rpm en een makkelijkere opstart van de rotors.

Nu weer terug bij af... Wat bedoel je met koppel en hoeksnelheid precies?

Verder weet ik dat ik de spoeldraadkern dik moet houden om een hoog vermogen te genereren,door een laage weerstand.

Mijn wrijving is redelijk laag ik heb maar drie ABEC 7 lagers per rotor.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

Je komt wel met een stortvloed aan voorwarden zeg... :D
Maar dat is wel de basis om tot een goed resultaat te komen. Als je al niet eens weet wat hoeksnelheid en koppel betekent, dan vraag ik me af waar je aan begint. In mijn eerste reactie zei ik het al, feitelijk vraag je ons die hele molen te engineeren. Dat is sowieso al lastig, laat staan als de uitgangspunten niet bekend zijn.

Maar begin eens bij het begin, weet je hoeveel vermogen die molen kan gaan opbrengen? En laat eens wat bronnen zien waar je je inspiratie vandaan haalt.

Berichten: 6

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

klazon schreef:Maar dat is wel de basis om tot een goed resultaat te komen. Als je al niet eens weet wat hoeksnelheid en koppel betekent, dan vraag ik me af waar je aan begint. In mijn eerste reactie zei ik het al, feitelijk vraag je ons die hele molen te engineeren. Dat is sowieso al lastig, laat staan als de uitgangspunten niet bekend zijn.

Maar begin eens bij het begin, weet je hoeveel vermogen die molen kan gaan opbrengen? En laat eens wat bronnen zien waar je je inspiratie vandaan haalt.
Ok... Ik wil proberen 5KW te halen.Deze in het groot > http://www.youtube.com/watch?v=XRBg0JZLNGI

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

Nog maar even doorvragen. Je zegt dat je 5 kW wilt halen. Gaat dat lukken met de configuratie die je hierboven hebt aangegeven? Ik weet het ook niet. Maar ik probeer er achter te komen waar je je gegevens vandaan haalt.

Dat filmpje is niet echt verhelderend, daar zie je een molen draaien, maar geen enkele indicatie over hoe groot dat ding is en wat er uit komt. Kortom, je moet met veel concretere informatie komen, anders komen we hier niet uit.

Berichten: 2.746

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

als je wrijving niet te hoog is, en je weerstand is ook niet te groot, dan neem je misschien best een percentage van je mechanisch vermogen dat je uiteindelijk elektrisch nuttig kan gebruiken. Bijvoorbeeld P[el]=0.8P[mech].

dus je wil wieken die (bij een bepaalde windsnelheid; = een gegeven die hier heel belangrijk is, moet die 5kW gemiddeld vermogen over bvb een jaar zijn?) 50/8kW kunnen 'opvangen'. En daarvoor zal je best info gaan zoeken bij de fabrikant van je wieken. Want dat lijkt me anders een zeer moeilijke portie fluidodynamica.

Berichten: 28

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

waar ben je die magneten in de vorm van taartpunten tegen gekomen?

Berichten: 6

Re: Hulp gevraagd (spoelen windturbine)

waar ben je die magneten in de vorm van taartpunten tegen gekomen?
A.u.b.
Nog maar even doorvragen. Je zegt dat je 5 kW wilt halen. Gaat dat lukken met de configuratie die je hierboven hebt aangegeven? Ik weet het ook niet. Maar ik probeer er achter te komen waar je je gegevens vandaan haalt.

Dat filmpje is niet echt verhelderend, daar zie je een molen draaien, maar geen enkele indicatie over hoe groot dat ding is en wat er uit komt. Kortom, je moet met veel concretere informatie komen, anders komen we hier niet uit.
De rotors zijn 85cm hoog elk blad is 15cm breed en bij 1265rpm levert hij 17,5V

Ik denk echter dat ik de er 2500 rpm uit kan halen.

Reageer