Vitamine c

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Vitamine c

Ik las juist dat een overmaat van glucose de absorptie van vitamine c kan vertragen door competitieve inhibitie. Is dit dan misschien een extra reden om vitamine c supplementen te nemen, die het gebruik misschien zelfs aanbeveelt, daar de meeste mensen tegenwoordig grote hoeveelheden suiker consumeren?

Berichten: 7.068

Re: Vitamine c

Hoeveel mensen met scheurbuik ken jij? De reden dat je er zo weinig kent (ik gok geen) is omdat mensen tegenwoordig voldoende vitamine C tegenkomen in hun voeding. Er is, uitzonderingen daargelaten, dus geen reden om vitamine C supplementen te slikken. Laat staan dat er een extra reden is...

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vitamine c

Hoeveel mensen met scheurbuik ken jij? De reden dat je er zo weinig kent (ik gok geen) is omdat mensen tegenwoordig voldoende vitamine C tegenkomen in hun voeding. Er is, uitzonderingen daargelaten, dus geen reden om vitamine C supplementen te slikken. Laat staan dat er een extra reden is...
Dat hangt ervan af. Zouden mensen scheurbuik krijgen bij milde deficiëntie? Tekorten kunnen evengoed met weinig tot geen direct merkbare (of attribueerbare) symptomen gepaard gaan.

Vitamine C speelt bijvoorbeeld een rol bij immuunregulatie. Mensen met een licht tekort zouden zo vaker ziek zijn, maar dat is een verband dat heel moeilijk vast te stellen valt.

Echter, men heeft gevonden dat bepaalde immuuncomponenten in aantal verminderen in het bloed als het winter wordt. Dit zou mogelijk een verklaring zijn voor het meer voorkomen van virale infecties in de winter (verkoudheid, griep). Vitamine C blijkt die aantallen te verhogen of dus op peil te houden (algemeen), wat het een potentiële immuunversterker maakt (en supplementatie ondersteunt).

http://profiles.nlm.nih.gov/MM/B/B/R/N/_/mmbbrn.pdf

Een steekproef van 45 is niet immens, maar het lijkt me zeker het onderzoeken waard.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vitamine c

Ik las juist dat een overmaat van glucose de absorptie van vitamine c kan vertragen door competitieve inhibitie. Is dit dan misschien een extra reden om vitamine c supplementen te nemen, die het gebruik misschien zelfs aanbeveelt, daar de meeste mensen tegenwoordig grote hoeveelheden suiker consumeren?


Normaliter heb je geen overmaat aan glucose in je bloed door de werking van insuline. De lichte overmaat die kan ontstaan na het eten wordt snel opgevangen. Het lijkt mij onzinnig om na het eten een vitamine C-tabletje te slikken om te voorkomen dat je een deficientie krijgt, immers 2 uur na een grote maaltijd heb je weer normale glucosewaarden en zou de vitamine C weer normaal opgenomen kunnen worden. Bij diabetici ligt dit natuurlijk anders. Ik ben dus benieuwd vanaf welke glucoseconcentratie de competitie wordt aangegaan met vitamine C en wat daarvan de klinische gevolgen zijn, dat is cruciaal in deze discussie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vitamine c

Ik las juist dat een overmaat van glucose de absorptie van vitamine c kan vertragen door competitieve inhibitie. Is dit dan misschien een extra reden om vitamine c supplementen te nemen, die het gebruik misschien zelfs aanbeveelt, daar de meeste mensen tegenwoordig grote hoeveelheden suiker consumeren?


Het is inderdaad waar dat we teveel enkelvoudige suikers binnennemen. Is het niet veel logischer (en gezonder) om gewoon minder enkelvoudige suikers binnen te nemen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 7.068

Re: Vitamine c

Tekorten kunnen evengoed met weinig tot geen direct merkbare (of attribueerbare) symptomen gepaard gaan.
Prima, maar dan verwacht ik nu natuurlijk van jouw bronnen die onomstotelijk vaststellen dat vitamine C tekorten hier de oorzaak van zijn.
Echter, men heeft gevonden dat bepaalde immuuncomponenten in aantal verminderen in het bloed als het winter wordt. Dit zou mogelijk een verklaring zijn voor het meer voorkomen van virale infecties in de winter (verkoudheid, griep).
Maar stellen dat dat verband er dus is, is een niet correcte werkwijze. Zo is influenza seizoensafhankelijk zelfs in gebieden waar het niet kouder wordt.
Dat is een stukje tekst uit 1978 (van Linus Pauling volgens mij, die niet zo goed te boek staat met zijn orthomoleculaire geneeskunde) . Er is sindsdien al veel onderzoek gedaan naar vitamine C en het immuunsysteem. Daaruit blijkt het gesuggereerde verband niet, wat niet wil zeggen dat de deur al volledig dichtgegooid is (zie bijvoorbeeld dit).

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vitamine c

Normaliter heb je geen overmaat aan glucose in je bloed door de werking van insuline. De lichte overmaat die kan ontstaan na het eten wordt snel opgevangen. Het lijkt mij onzinnig om na het eten een vitamine C-tabletje te slikken om te voorkomen dat je een deficientie krijgt, immers 2 uur na een grote maaltijd heb je weer normale glucosewaarden en zou de vitamine C weer normaal opgenomen kunnen worden. Bij diabetici ligt dit natuurlijk anders. Ik ben dus benieuwd vanaf welke glucoseconcentratie de competitie wordt aangegaan met vitamine C en wat daarvan de klinische gevolgen zijn, dat is cruciaal in deze discussie.
Wat met de glucose in de darm, die dan zal competeren met vitamine c voor transport door het apicaal membraan?
Het is inderdaad waar dat we teveel enkelvoudige suikers binnennemen. Is het niet veel logischer (en gezonder) om gewoon minder enkelvoudige suikers binnen te nemen?
Niet als het zoete deel van je tong buitengewoon ontwikkeld is. Er zijn artificiële alternatieven, maar die zijn ook niet zonder controverse.
Prima, maar dan verwacht ik nu natuurlijk van jouw bronnen die onomstotelijk vaststellen dat vitamine C tekorten hier de oorzaak van zijn.
Ik zal er eens achter zoeken. Bewijzen is natuurlijk moeilijk, zeker als het onomstotelijk moet. Ik vroeg me vooral af of het in theorie al steek houdt.
Maar stellen dat dat verband er dus is, is een niet correcte werkwijze. Zo is influenza seizoensafhankelijk zelfs in gebieden waar het niet kouder wordt.
Wie sprak er hier over koude ('verkoudheid', maar dat is gewoon een oude naam)? Het artikel zei winter, maar winter heeft meerdere eigenschappen die mogelijk mee kunnen spelen.

In ieder geval: als de studie in mijn link correct is, dan zouden er inderdaad 's winters (voor welke reden dan ook) lagere aantallen van bepaalde immuuncomponenten in het lichaam voorkomen. Dit kan dan makkelijk een grotere vatbaarheid voor infecties veroorzaken. Als vitamine c het produceren van meer van zulke componenten verhoogt, wordt de daling teniet gedaan en krijgt men dus een betere resistentie in de winter dan normaal het geval zou zijn door inname van vitamine c.
Dat is een stukje tekst uit 1978 (van Linus Pauling volgens mij, die niet zo goed te boek staat met zijn orthomoleculaire geneeskunde) . Er is sindsdien al veel onderzoek gedaan naar vitamine C en het immuunsysteem. Daaruit blijkt het gesuggereerde verband niet, wat niet wil zeggen dat de deur al volledig dichtgegooid is (zie bijvoorbeeld dit).
Hoe weet je dat het van Pauling is en in 1978 geschreven is? Ik vind eigenlijk niets over de achtergrond van het artikel.

Maar, zoals gezegd, ik ga nog eens verder kijken. Het lijkt me in ieder geval een plausibele en interessante mogelijkheid (zowel de winter als de suikerhypothese).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vitamine c

Ensiferum schreef:Wat met de glucose in de darm, die dan zal competeren met vitamine c voor transport door het apicaal membraan?

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/1/63

Met deze grafiek: http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/1/63/F4
Akkoord, ik had de OP niet goed gelezen, je had het inderdaad over absorptie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 7.068

Re: Vitamine c

Hoe weet je dat het van Pauling is
Ik vermoedde dat het door Pauling geschreven was, maar inmiddels vermoed ik dat niet meer (zie dit). Het jaartal staat er daar gewoon bij.

Reageer