Nederland klein?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Nederland klein?

Vervolg op: De Nederlandse indentiteit.

Hoe groot is de Nederlandse invloed op de moderne wereld-beschaving. Als we een kijkje nemen naar The USA, komen interessante zaken naar voren. In films, reportages, politiek wordt Nederland bij regelmaat genoemd. Vorige week nog is Nederlands kunst, architectuur, technologie, erg hot in Amerika. Nederland is ook omstreden als het gaat om het homo-huwelijk, drugsbeleid, ecconomie, het polder-model (het bespreekbaar maken van hot items, als ik het goed heb). Maar hoe komt het dat een klein land als Nederland steeds langzamerhand een onbewuste invloed uitoefend om de grotere jongens, en toch nuchter blijven? Of ben ik te positief?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Nederland klein?

Ik denk dat elk land wel topic's heeft waarin het bijzonder is. Misschien zou je dat een nationale identiteit kunnen noemen. Ik denk niet dat je zaken als technologie, architectuur, kunst en dergelijke daar bij moet noemen in het geval van Nederland, daarin zijn we niet zodanig uniek dat men direct aan Nederland denkt als het om zo'n onderwerp gaat. Wat betreft drugsbeleid, euthanasie, homohuwelijk en dergelijke zijn we wel (in het hier en nu) redelijk uitzonderlijk.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.286

Re: Nederland klein?

Ik denk dat elk land wel topic's heeft waarin het bijzonder is. Misschien zou je dat een nationale identiteit kunnen noemen. Ik denk niet dat je zaken als technologie, architectuur, kunst en dergelijke daar bij moet noemen in het geval van Nederland, daarin zijn we niet zodanig uniek dat men direct aan Nederland denkt als het om zo'n onderwerp gaat. Wat betreft drugsbeleid, euthanasie, homohuwelijk en dergelijke zijn we wel (in het hier en nu) redelijk uitzonderlijk.


Ik kijk niet naar andere landen in de zin van om daar aparte topic's voor in het leven te roepen, ik ben Nederlander, dus ik bekijk dat toch op een andere wijze. Nederland heeft met Amerika meer dan 200 jaar handelsbetrekkingen, diverse presidenten zijn in Nederland op bezoek geweest, maar dat buiten beschouwing gelaten. Maar wat mij interesseert: wat gebeurt er achter de schermen tussen Nederland en Amerika?

Re: Nederland klein?

De Nederlandse indentiteit wordt je vaak pas echt duidelijk, wanneer je voor langere tijd in het buitenland verblijft. Afgezien van het idealiseren van je thuisland -- iets wat iedereen een beetje doet -- realiseer je ook dat Nederland wel degelijk een erg eigen karakter heeft. Nederlanders zijn over het algemeen minder omslachtig dan de Anglosaksen- of Franstaligen: hebben minder behoefte aan sierlijkheid en drama. We zijn praktischer ingesteld, zoals de Duitsers, alhoewel daarmee de vergelijking ook af is. In tegenstelling tot onze oosterburen, is ons karakter gevormd door het overkomen van de zee, iets wat we weer delen met de Engelsen. Ik vermoed dat landen altijd wel iets gemeen hebben, maar het is de combinatie van eigenschappen via een gedeelde geschiedenis, wat een volk uiteindelijk een nationaal karakter geeft. Nederland is vele malen bezet geweest door onder andere Romeinen, Fransen, Spanjaarden, Duitsers, en elke keer heeft het zich vrijgevochten -- al dan niet met hulp van geallieerden. Dat geeft toch het idee, dat er inderdaad sprake is, van zoiets als een identiteit of cultuur.

Berichten: 1.286

Re: Nederland klein?

De Nederlandse indentiteit wordt je vaak pas echt duidelijk, wanneer je voor langere tijd in het buitenland verblijft. Afgezien van het idealiseren van je thuisland -- iets wat iedereen een beetje doet -- realiseer je ook dat Nederland wel degelijk een erg eigen karakter heeft. Nederlanders zijn over het algemeen minder omslachtig dan de  Anglosaksen- of Franstaligen: hebben minder behoefte aan sierlijkheid en drama. We zijn praktischer ingesteld, zoals de Duitsers, alhoewel daarmee de vergelijking ook af is. In tegenstelling tot onze oosterburen, is ons karakter gevormd door het overkomen van de zee, iets wat we weer delen met de Engelsen. Ik vermoed dat landen altijd wel iets gemeen hebben, maar het is de combinatie van eigenschappen via een gedeelde geschiedenis, wat een volk uiteindelijk een nationaal karakter geeft. Nederland is vele malen bezet geweest door onder andere Romeinen, Fransen, Spanjaarden, Duitsers, en elke keer heeft het zich vrijgevochten -- al dan niet met hulp van geallieerden. Dat geeft toch het idee, dat er inderdaad sprake is, van zoiets als een identiteit of cultuur.


Het Nederlandse karakter is onze kracht, we zijn klein, doch sterk. Vanwaar heeft Amerika zo'n honger naar geld vandaan? Als ik kijk naar Neerlands zuinigheid en het zichzelf verrijken over de ruggen van anderen kan dat betekenen dat ooit in het verleden Nederland centraal heeft heeft gestaan over het Amerikaanse ecconomische streven. Of dit ook zo is, laat ik in het midden.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederland klein?

Over waarom Amerika zo'n geld drift heeft, refereer ik naar "Jeremy Ripkin's boek: The European Dream". Een boek die mensen hier heelveel kan uitleggen over populaire maatschappelijke vragen.

In de historie van het westen denk ik dat Nederland een erg grote rol heeft gespeeld. Elk land heeft zo zijn eigen bijzonderheden. Het pluspunt van Nederland vindt ik het openstaan voor verandering en nieuwe ideeen. In een klein land is het makkelijk te experimenteren, en vaak verleggen we een steen 10 keer voordat hij goed licht. Goed is goed, maar als iets niet perfect werkt is het fout. Deze drift naar perfectie zien we ook terug in de EU. Het moet niet zo'n beetje goed zijn, maar perfect. Het mag dan wel niet geheel efficient te zijn, maar op de lange baan is het goed. Deze drift om het goede gevoel na te jagen vindt ik fijn.

Berichten: 1.286

Re: Nederland klein?

DePurpereWolf schreef:Over waarom Amerika zo'n geld drift heeft, refereer ik naar "Jeremy Ripkin's boek: The European Dream". Een boek die mensen hier heelveel kan uitleggen over populaire maatschappelijke vragen.  

In de historie van het westen denk ik dat Nederland een erg grote rol heeft gespeeld. Elk land heeft zo zijn eigen bijzonderheden. Het pluspunt van Nederland vindt ik het openstaan voor verandering en nieuwe ideeen. In een klein land is het makkelijk te experimenteren, en vaak verleggen we een steen 10 keer voordat hij goed licht. Goed is goed,  maar als iets niet perfect werkt is het fout. Deze drift naar perfectie zien we ook terug in de EU. Het moet niet zo'n beetje goed zijn, maar perfect. Het mag dan wel niet geheel efficient te zijn, maar op de lange baan is het goed. Deze drift om het goede gevoel na te jagen vindt ik fijn.
Hier ben ik met je eens, maar wel gezamelijk.

Reageer