[wiskunde] absolute waarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[wiskunde] absolute waarde

Ik kwam in een wiskundeboek (Stewart Algebra Review) dit tegen:

:P (x²)= |x| (zij x is een reëel getal)

(ik zet de x² tussen haakjes omdat de wortel voor x² moet gelden, maar met de speciale tekens is dit niet duidelijk weer te geven)

Dat klopt toch niet, omdat je enkel de + :D neemt bij de bovenstaande uitdrukking.

Volgens mij moet het zijn: :D ;)(x²)= |x|

Kan iemand dit bevestigen of tegenspreken?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] absolute waarde

Het is net omdat je met die vierkantswortel de positieve wortel krijgt, dat het resultaat |x| is en niet x.

Ga maar eens na, werk \(\sqrt{x^2}\) eens uit met x = 2 en x = -2, vergelijk telkens met |x|...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde] absolute waarde

De wortel uit elk getal > 0 is per definitie positief.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: [wiskunde] absolute waarde

De wortel uit elk getal > 0 is per definitie positief.


Inderdaad, en aangezien voor elk getal geld dat het kwadraat ervan positief is, is |x| ook altijd positief.

Maargoed, waar |x| op neer komt is eigenlijk gewoon het minnetje voor het getal x weghalen, als die er staat, anders laat je het gewoon zoals het is.

Berichten: 27

Re: [wiskunde] absolute waarde

Ok, bedankt.

Ik had geen rekening gehouden met het feit dat x elk reëel getal kan zijn.

In 99% van de oefeningen die ik hier heb gaat men ervan uit dat de variabelen

positieve reële getallen zijn. Kennen jullie een boek/oefeningen waar hier wel wordt op geoefend, dus

waar men bij algebraiïsche uitdrukkingen met wortels niet automatisch uitgaat dat de variabele een positief

reëel getal is?

En, is het volgende dan juist:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [wiskunde] absolute waarde

dvg schreef:Ok, bedankt.

Ik had geen rekening gehouden met het feit dat x elk reëel getal kan zijn.

In 99% van de oefeningen die ik hier heb gaat men ervan uit dat de variabelen

positieve reële getallen zijn. Kennen jullie een boek/oefeningen waar hier wel wordt op geoefend, dus

waar men bij algebraiïsche uitdrukkingen met wortels niet automatisch uitgaat dat de variabele een positief

reëel getal is?

En, is het volgende dan juist:

Afbeelding
Ja, het volgende is juist.

a kan positief of negatief zijn, en wordt door het kwadraat a² zowiezo positief. Je trekt de wortel van a^2 dan, en die moet dus positief zijn, hoewel a dus positief of negatief kon zijn, vandaar de absolute waarde tekens.

b blijft gewoon onder de wortel staan.

De wortel trekken van c^4 geeft je c^2. c kan positief of negatief zijn, de vierde macht en daarna de tweede macht geven zowiezo een positieve uitkomst, absolute waardetekens zijn niet nodig.

d³ kan je schrijven als d.d², waarvan je de d² vanonder de wortel haalt. Deze d moet omgeven zijn door absolute waardetekens, want d kan positief of negatief zijn, maar was een kwadraat onder de wortel.

Dus schrijven dat
\(\sqrt{a^2bc^4d^3} = |a| \cdot c^2 \cdot |d| \cdot\sqrt{bd}\)
is juist.

Maar de uitkomst uit je boek wil nog verder specifiëren. Als b negatief respectievelijk positief is, moet d ook negatief respectievelijk positief zijn, zodat je zowiezo met een positief getal onder de wortel uitkomt, want het product van twee negatieve respectievelijk twee positieve getallen geeft een positief getal. Tenzij je met complexe getallen werkt, mag je namelijk geen negatief getal onder je wortelteken uitkomen.

Een laatste stap die je boek dan nog maakt, is de absolute waardetekens weglaten bij d, wanneer ze specifiëerden dat d positief is. Uiteraard mag dit ook, want de absolute waardetekens van een positief getal nemen geeft een uitkomst gelijk aan dat positief getal.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 27

Re: [wiskunde] absolute waarde

@HosteDenis

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. De opgave en uitkomsten komen niet uit een boek maar is een eigen probeersel. Als ik volledig wil zijn (als we ervan uitgaan dat we in de volledige verzameling R bezig zijn) moet ik dan de allebei de uitkomsten geven?

Ik ga namelijk uit van deze werkwijze bij even n-de machtswortels: ik zorg ervoor dat het deel onder de even n-de machtswortel altijd positief is door eventueel (bestaans)voorwaarden te stellen voor de wortel. Dan zorg ik ervoor dat de uitkomst van de even n-de machtswortel altijd positief is door eventueel absolute waardetekens te plaatsen. Ben ik dan volledig?

Dan bekom ik bijvoorbeeld voor deze opgave (na de noemer wortelvrij te maken)

Afbeelding

omdat mijn werkwijze met bestaansvoorwaarden heb gevolgd en er mee heb rekening gehouden dat een noemer niet gelijk aan 0 mag zijn.

Reageer