Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 6

Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Ik hoorde laatst dat het kankerverwekkend is als je eten kookt met warm water uit de kraan.

Mij werd verteld dat in warm water uit de kraan giftige metalen zitten.

En dat je dus nooit eten mag koken met warm water.

Weet iemand hier wat meer over? Als dit zo is zou ik hier graag meer over willen weten. Hoe deze metalen in dat water komen en niet in het koude water etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Zeer theoretisch:

Voor zover er kankerverwekkende materialen in je leidingsysteem zouden zitten zou er in heet water waarschijnlijk meer zitten dan in koud water omdat de meeste stoffen beter in heet dan in koud water oplossen.

Praktisch:

Pure onzin, drinkwater bevat zo goed als geen kankerverwekkende stoffen, in elk geval niet in hoeveelheden dat je je zorgen zou moeten maken. Heet of koud heeft hierin ook geen enkele betekenis.

Zie ook: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=9542
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 25

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Het kan wel zo zijn dat er meer opgeloste stoffen in zitten die vervolgens als het water afkoelt neerslaan in de pan, zodat het afwassen moeilijker is, maar er zijn volgens mij geen of amper gezondheidsrisico's aan verbonden.

Berichten: 6

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

bedankt voor de snelle reacties.

Berichten: 96

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Voor zover ik weet is kraanwater (in ieder geval hier in Drenthe) nog altijd schoner dan spa water uit een fles, dus ik heb geen idee hoe ze bij dat verhaal komen :shock:

mvgr, Sander

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Toch wordt aangeraden voor babyvoeding en flesjes altijd koud water te gebruiken en opzetten ook als je heet water nodig hebt. Waarvoor is dat dan nodig al het niet vanwege metalen is??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Zou het kunnen zijn dat dit een wat ouder voorschrift is en dat het maken heeft met loden waterleidingen?

Lood is namelijk behoorlijk ongezond voor kleine kinderen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Cassanne schreef:Zou het kunnen zijn dat dit een wat ouder voorschrift is en dat het maken heeft met loden waterleidingen?

Lood is namelijk behoorlijk ongezond voor kleine kinderen.
Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Omdat niet iedereen weet of hij/zij loden waterleidingen in huis heeft, heeft men waarschijnlijk bij het opstellen van het voorschrift voor de bereiding van babyvoeding het zekere voor het onzekere willen nemen. In oudere huizen zitten nog steeds loden waterleidingen dacht ik.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Omdat niet iedereen weet of hij/zij loden waterleidingen in huis heeft, heeft men waarschijnlijk bij het opstellen van het voorschrift voor de bereiding van babyvoeding het zekere voor het onzekere willen nemen. In oudere huizen zitten nog steeds loden waterleidingen dacht ik.
Kan kloppen ja. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat het verstandig is om als je een paar dagen niet thuis ben geweest de kraan een tijdje open te zetten. Het schijnt dat je dan de metalen, stoffen en bacterien eruit spoelt. Omdat het water een paar of zelfs meerdere dagen stilstaat is de concentratie hiervan veel groter. Maar weet niet of dit ook voor de huidige buizen geldt die in de wat nieuwere huizen zitten.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Zit er meer lood vanuit de loden pijpen in heet water dan in koud water? Hoe komt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Zit er meer lood vanuit de loden pijpen in heet water dan in koud water? Hoe komt dat?
Omdat in het heet water beter oplost dan in koud water..
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Inderdaad. En lood is een zacht metaal dat makkelijk oplost.

Ter illustratie: Vroeger (paar honderd jaar geleden) dacht men dat tomaten giftig waren. Dat kwam doordat lood toen het standaardmateriaal was voor het betere servies. Het zuur in de tomaat loste hier wat van op en veroorzaakte zo al snel loodvergifitiging.

Lood kan bij kinderen overigens intelligentieverlaging en gedragsstoornissen veroorzaken.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Ok lood is dus schadelijk voor kinderen maar voor volwassenen zal t dus ook niet al te best zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Het probleem met lood is dat het zich in je lichaam ophoopt. Er komt dus steeds meer en meer van tot je de gevolgen begint te merken.

People who have been exposed to an unusual amount of lead will have lead serum levels higher than 200 ppb—most clinical symptoms of lead poisoning begin at around 100 ppb. The symptoms of lead poisoning include reduced IQ, rashes, irritability, insomnia, excess lethargy or hyperactivity, poor appetite, headache and, in extreme cases, seizure and coma.

Meer en tevens bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_poisoning

Als iemand dit vertaald wil zien, moet je het even zeggen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Warm water uit de kraan kankerverwekkend?

Het probleem met lood is dat het zich in je lichaam ophoopt. Er komt dus steeds meer en meer van tot je de gevolgen begint te merken.
Echter: lood komt in transportleidingen niet meer voor, hooguit in de leidingsystemen van oude huizen.

Lood kan veilig worden gebruikt in gebieden met hard water, de loodcarbonaat laag die daar in de buizen gevormd wordt voorkomt het vrijkomen van oplosbare loodverbindingen. Tegenwoordig vindt veel centrale ontharding plaats, waardoor lood makkelijker kan oplossen.

Maar zoals genoemd: lood komt amper nog voor als leiding materiaal.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer