Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Ik ben inmiddels 44 en wil graag eindelijk eens verder in de gebieden die mij altijd al zo ontzettend geinteresseerd

hebben : wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde. Door allerhande omstandigheden heb ik er destijds niets mee gedaan, maar het boeit me mateloos.

Nu wil ik me er echt in gaan verdiepen, maar mn wiskunde is inmiddels 30 jaar oud en ernstig weggezakt.

Wie kan mij adviseren hoe ik dit kan bijspijkeren ? Ik merk bij het lezen en bestuderen van natuurkundige en sterrenkundige teksten dat wiskundegat een aardige handicap is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Uit een ander topic:
Je kan alvast eens rondneuzen in deze topic. Een boek dat gebruikt wordt bij het brugonderwijs wiskunde aan een universiteit om de "middelbare school wiskunde" op te frissen, is wiskundige basisvaardigheden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Een ander idee (als zo'n samenvattende boeken wat te snel gaan), is boeken van het middelbaar onderwijs raadplegen. Sommige bibliotheken hebben er zo wel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 308

Re: Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Er is ook veel (en gratis) te vinden op http://www.freescience.info/Mathematics.php; zie b.v."general mathematics". Andere onderwerpen (algebraische geometrie etc) zijn meer voor gevorderden.

Re: Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Ik ben het met TD! eens. Ik zou naar een bibliotheek gaan en de wiskundeboekjes doorkijken. Dan zie je gauw genoeg waar je vastloopt of waar je je meer in moet trainen.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Misschien een tip: ik passeerde vandaag toevallig in een tweedehandsboekenzaak aan de wapper te Antwerpen (De Slegte) en daar hebben ze een heel rek vol met massa's (oudere, maar nog steeds bruikbare) schoolboeken wiksunde, voor weinig geld.
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Mijn persoonlijk advies is een boek calculus en lineaire algebra door te nemen. Deze zijn uiteraard van een hoger niveau als middelbare schoolboeken, maar ze beginnen meestal op een zeer laag niveau, bouwen vrij snel op en eindigen bij wat nodig is om de beginnende teksten in natuurkunde enzo te begrijpen.

Dat is dus moeilijker dan middelbare schoolboeken doornemen. Maar de moderne eerstejaarsboeken van wiskunde uit de universitaire richtingen zijn meestal zo compleet met samenvattingen van alles wat je zou moeten weten uit de middelbare school, dat je met de juiste interesse en motivatie er zeker bereid voor bent om bij elk voorbeeldje te blijven stilstaan tot je het begrepen hebt. Na wat worstelen zul je hier meer aan hebben dan aan een grote berg middelbare schoolboeken te beginnen. Want ik denk dat je bij een grote berg middelbare schoolboeken je jezelf soms zult kunnen verliezen in net te veel uitleg.

Dat is mijn mening. Ik kom uit een Vlaamse middelbare school met 8 uren wiskunde en ik heb me in de eerste jaren universiteit vaak geërgerd aan de handboeken die ik nu voor jou aanraad, omdat ik net vond dat er voor mij vaak veel te veel uitleg in stond.

Soms zul je dan uitspraken tegenkomen als "from high school we know that ...". En dan weet je dat je het internet eens moet raadplegen.

Berichten: 2.746

Re: Hoe spijker ik mn wiskunde bij na 30 jaar ?

Andre, wat heb je vroeger gestudeerd, en welke stukken wiskunde mis je als je gaat lezen?

Reageer