Springen naar inhoud

Aantal mogelijkheden om pijltjes op een dartbord te gooien

• Log in om te kunnen reageren

Sjoerdiosie

Sjoerdiosie

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2005 - 16:18

Ik zag laatst ergens in een foldertje een dartbord staan met allemaal (niet logische) getallen erop. De vraag was: Kun je op dit dartbord met drie worpen 50 gooien? Het antwoord was niet zo moeilijk, (ja), maar dat was niet de vraag die ik mezelf toen stelde: als je werkelijk geen idee hebt of het kan, hoeveel mogelijkheden heb je dan? Je mag uiteraard ook 2 x of zelfs 3 x hetzelfde getal gooien.
Ik probeerde de formule te vinden, maar het lukte niet echt :shock:
ik was zover gekomen:
Aantal velden om in te gooien 1 2 .. 3 .. 4
Mogelijkheden ......................1 4 . 10 . 20
Maar ik zag hier niet echt een formule in... weet iemand die?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2005 - 16:56

Het gooien van P pijltjes op een bord met V velden is hetzelfde als het gooien van P dobbelstenen met V zijden.

Het aantal mogelijkheden is (P+V-1)C(P) = (P+V-1)C(V-1), oftewel P+V-1 boven P of boven V-1 (da's hetzelfde). Zie dit topic over dobbelstenen voor uitleg.

P is in dit geval 3, dus met bijvoorbeeld 62 velden heb je 64C3 = 64!/(61![.]3!) = 41664 mogelijkheden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2005 - 19:58

Moet je geen rekening houden met het feit dat je ook 2x of zelfs 3x het zelfde vakje mag gooien?

Ik zou dus zeggen dat het antwoord 64C3 + 63C2 + 62C1 is.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2005 - 09:33

Dat doe ik juist, let op dat het in m'n voorbeeld om 62 velden ging, waarbij je met 3 pijltjes 64C3 mogelijkheden hebt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures