[electronica] joule-effect bij wijziging fase

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

[electronica] joule-effect bij wijziging fase

Stel dat we F het faseverschil noemen tussen stroom en spanning.

Neem aan dat oorspronkelijk cos(F) = 1, en dus F = 0.

Er moet een vermogen van 4,6kW worden overgebracht onder een spanning van 230V effectief. Vermits P = V*I*cos(F), is I = 20A in de oorspronkelijke situatie.

Stel nu dat cos(F) = 0.8. Dan moet I, vermits P = V*I*cos(F), gelijk zijn aan 25.

Bereken de wijziging in verliezen door joule-effecten.

Ik heb dan even gekeken op Wikipedia wat het joule-effect inhoudt. Daar leer ik dat Q = U I t. Ik neem aan dat we t arbitrair mogen kiezen, vermits daar niets over gegeven is. Dus neem ik t=1. Dan is Q = 230*20 in de eerste situatie, en Q = 230*25. We zien dat het verlies door joule-effecten stijgt met 25%. De oplossing moet echter 56% zijn. Waarschijnlijk is mijn begrip ivm het joule-effect verkeerd.

Bedankt!
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [electronica] joule-effect bij wijziging fase

In zekere zin wel ja, want je laat het begrip weerstand buiten beschouwing. Door een gelijke (ohmse) weerstand laat je de stroomsterkte met 25% toenemen. Daarvoor zul je óók de spanning met 25% moeten verhogen (wet van Ohm). Handiger is het daarom om de tweede vorm van de formule te gebruiken (staat ook in dat wiki-lemma vermeld), namelijk P=I²R.

Veronderstel een constante R van (noem eens een zijstraat) 0,1 Ω, dan is vóór de faseverschuiving het verlies in de draad P = 20² x 0,1 = 40 W. Ná de faseverschuiving wordt dat 25² x 0,1 = 62,5 W.

En dat is inderdaad een vergroting van het verlies met 22,5/40 x 100% = 56%.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer