(Politiek): Gekozen premier

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

(Politiek): Gekozen premier

De VVD partijcongres in Groningen was er met 287 voor en 273 tegen een krappe meerderheid voor het voorstel. Dittrich van D66 is verheugd dat de VVD is bekeerd. Dittrich roept Bos, PVDA op om eveneens het tij te keren bij zijn achterban. (Bron: Algemeen Dagblad, 30-5-2005, pagina 3).

Heeft het wel zin om een premier rechtstreeks te kiezen?

Re: (Politiek): Gekozen premier

Naar mijn mening niet.

Maar ging het niet meer om de formateur?

Maar goed. Als het om de formateur gaat zul je dus een breuk kunnen krijgen met dat de grootste partij de eerste keus heeft in de formatie.

En als het om de premier gaat snap ik eerlijk gezegd het nut niet helemaal.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek): Gekozen premier

One Step Forward schreef:Naar mijn mening niet.

Maar ging het niet meer om de formateur?

Maar goed. Als het om de formateur gaat zul je dus een breuk kunnen krijgen met dat de grootste partij de eerste keus heeft in de formatie.

En als het om de premier gaat snap ik eerlijk gezegd het nut niet helemaal.
Nee, van een gekozen formateur is geen sprake, alleen over een gekozen premier.

Ik denk eerder dat het gaat om de macht bij het volk neer te leggen als het gaat om een gekozen premier. En als er tot een breuk zou komen is een gebrek aan visie de oorzaak.

Berichten: 125

Re: (Politiek): Gekozen premier

Dan gaan mensen de meest populaire persoon kiezen en niet de meest verstandige persoon. Je kan van Balkenende bijvoorbeeld veel zeggen, maar hij is tenminste wel eerlijk en lijkt me redelijk slim.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: (Politiek): Gekozen premier

Dan gaan mensen de meest populaire persoon kiezen en niet de meest verstandige persoon. Je kan van Balkenende bijvoorbeeld veel zeggen, maar hij is tenminste wel eerlijk en lijkt me redelijk slim.


Dat probleem heb je ook met het kiezen van een partij: de populariteit van de lijsttrekker kan veel stemmen schelen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: (Politiek): Gekozen premier

Het is niet slim om de minister-president te kiezen. laten we het voorbeeld van 2003 aanhalen: Wouter bos zou zeker weten de premier worden, hij was van alle politici het populairst, maar... de regering die we nu hebben daar zit de pvda niet eens in dus dan zit je met een rechtse kamer en een linkse premier en dan is de regering lam.

het is van de VVD pure oppurtunisme, want zij zien ook wel dat veel mensen vvdleiders veel charisme toebedelen en de VVD zal in Nederland nooit de grootste partij worden. Dit is dus een manier om toch een premier te kunnen leveren.

het zou nog een idee kunnen zijn om de informateur te kiezen om de coalitievorming enigszins door het volk te laten sturen en je zet de koning(in) buiten spel ook niet negatief zou ik zo zeggen!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 125

Re: (Politiek): Gekozen premier

Ik weet niet precies hoe het nu gaat, maar het zou misschien wijs zijn om de koning(ing) de premier te laten uitzoeken. Zo kunnen de lange-termijn belangen van het land in het oog gehouden worden door een objectief persoon.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: (Politiek): Gekozen premier

De koning(in) lijkt me niet echt objectief, die heeft neem ik aan ook een favoriete partij, ook al mag ze dat niet zeggen.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: (Politiek): Gekozen premier

De koning(in) lijkt me niet echt objectief, die heeft neem ik aan ook een favoriete partij, ook al mag ze dat niet zeggen.


Los van dat ik de koningin teveel macht vind hebben:

Haar favoriete partij zou dan altijd de grootste partij zijn. Lijkt me niet logisch.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek): Gekozen premier

bean schreef:De koning(in) lijkt me niet echt objectief, die heeft neem ik aan ook een favoriete partij, ook al mag ze dat niet zeggen.


Los van dat ik de koningin teveel macht vind hebben:

Haar favoriete partij zou dan altijd de grootste partij zijn. Lijkt me niet logisch.


Je zou ook kunnen afvragen wat de favoriete van de koningin is, zoals het CDA, Christen Unie?

Reageer