Springen naar inhoud

[wiskunde] onderzeeŽr


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Mautaz

    Mautaz


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2009 - 21:29

Hallo,

Even voorstellen, ik ben Mautaz en ik zit in Havo4 met als profiel Natuur Techniek en ik heb een vraag.
Ik ben mijn wiskunde aan het oefenen omdat ik morgen een toets heb. En ik kom de volgende opdracht
tegen:

De diepte van een onderzeeŽr kan bij een duik worden beschreven door de formule:
D=0.03t^3-1.21t^2-0.57t
Hierin is D in meters en t de tijd in minuten.

a: Hoe lang is de onderzeeer onderwater (dat lukt nog wel)
b: Benader deltaD/deltat (t=10) welke informatie geeft dit getal aan?

En bij b loop ik vast want ik kan geen raaklijn tekenen om daar de richtingscoŽfficiŽnt van de berekenen
omdat ik er niet achter kan komen bij welke D de t precies 10 is. Hoe kom ik daar achter? Is daar een
trucje voor?

Voor de rest snap ik heel het hoofdstuk waar de toets over gaat. En dat mag ook wel na een week leren.
Maar ik weet bijna zeker dat dit soort vragen terug gaan komen op de toets.

Ps, ik ben niet echt een kei in wiskunde dus alvorens excuses als ik iets verkeerd heb opgeschreven of
als ik dalijk de uitleg niet snap.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2009 - 21:34

En bij b loop ik vast want ik kan geen raaklijn tekenen om daar de richtingscoŽfficiŽnt van de berekenen
omdat ik er niet achter kan komen bij welke D de t precies 10 is. Hoe kom ik daar achter? Is daar een
trucje voor?

Je moet de afgeleide in t =10 berekenen.

Veranderd door dirkwb, 19 februari 2009 - 21:34

Quitters never win and winners never quit.

#3

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 februari 2009 - 21:34

En bij b loop ik vast want ik kan geen raaklijn tekenen om daar de richtingscoŽfficiŽnt van de berekenen, omdat ik er niet achter kan komen bij welke D de t precies 10 is. Hoe kom ik daar achter? Is daar een
trucje voor?

Vul t=10 in bij D=... .

#4

Mautaz

    Mautaz


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2009 - 21:43

Ik zie op mijn gr dat als t=10 dan is d=ongeveer -97.
Dit ben ik te weten gekomen door bij y2=97 in te voeren en te kijken of de intersect met y1 bij t=10 ligt.
Dus hoe kan D=10 zijn tegelijk met t=10? Of bedoel je dat niet?

Ja sorry, ik kom van een expirimentele waarin ik alleen in de 3e klas 2 maanden wiskunde heb gehad. En
nu zit ik 1 jaar op een normale school dus ik ben nog wat traag van begrip.

Ps, mijn gr is een Texas instruments

Veranderd door Mautaz, 19 februari 2009 - 21:43


#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2009 - 21:45

Dag Mautaz, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

Quote

DEKKENDE TITEL
Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling
Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder

We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2009 - 21:47

Om te beginnen: heb je al afgeleiden gezien?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#7

Mautaz

    Mautaz


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2009 - 21:59

Als ik het goed begrijp is een afgeleide een lineaire functie die bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid van een veel lastigere functie beslaat over een bepaalde tijd? (dus een richtingscoŽfficiŽnt?) Die bereken je namelijk volgens mijn boek door: Delta y / Delta x.

Dan ligt daar mijn probleem. Ik snap namelijk niet hoe je de Dy en Dx vind van een functie (in dit geval D=0.03t^3-1.21t^2-0.57t) als ik niet weet wat de Delta y is bij een bepaalde Delta x (in dit geval t=10)

D=Y en t=X

Mijn vraag dus kort samengevat: Hoe kom je er achter wat een delta Y is bij een bepaalde delta X en andersom?

En sorry voor de incorrecte topictitel. Ik zal er voortaan aan denken.

---
Laat maar, ik heb de optie value op mijn rekenmachine gevonden. Daar kun je een x invoeren en dan verteld die de y die bij die x hoort. Des al niet te min voor de hulp, het heeft me wel aan het denken gezet :D Stom van mij dat ik die functie over het hoofd heb gezien.

Veranderd door Mautaz, 19 februari 2009 - 22:11


#8

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2009 - 22:11

[quote name='Mautaz' post='494356' date='19 February 2009, 21:59']Als ik het goed begrijp is een afgeleide een lineaire functie die bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid van een veel lastigere functie beslaat over een bepaalde tijd? (dus een richtingscoŽfficiŽnt?) Die bereken je namelijk volgens mijn boek door: Delta y / Delta x.[/quote]
Aangezien er met delta's en niet met d's wordt gewerkt en er wordt gevraagd om te benaderen, denk ik niet dat het de bedoeling is om dit met afgeleiden op te lossen, tenzij je toets natuurlijk expliciet over afgeleiden gaat.

Wat betreft die delta's: weet je wat die betekenen? Een delta staat namelijk voor verandering. Delta D staat dus voor verandering van diepte, delta t voor verandering van tijd. Hun quotiŽnt, Bericht bekijken
Ik zie op mijn gr dat als t=10 dan is d=ongeveer -97.[/quote]
-96,7 om precies te zijn, wat je kan achterhalen door voor t de waarde 10 gewoon in te vullen in het functievoorschrift.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#9

Mautaz

    Mautaz


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2009 - 22:22

Aha, ik snap het. Ik had de vraag verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze bedoelde dat je een raaklijn moest tekenen die van (0.0) tot (10.96,7) moest laten lopen, en in dat geval wist ik niet hoe je aan die 96,7 moest komen. Later kwam ik er achter dat je die 96,7 via de optie value kan krijgen. Maar eigenlijk wouden ze de snelheid op dat moment van de functie zelf. Dan moet ik het inderdaad op jou manier aanpakken. En bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid tussen t=9,99 en t=10 berekenen. Daarom staat er ook benader. Begrijp ik het nou correct?

#10

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2009 - 09:30

Je moet inderdaad met eindige verschillen werken, niet met de afgeleide.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures