[wiskunde] een interessante matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[wiskunde] een interessante matrix

Beste,

Voor mijn eindwerk over boldriehoeksmeetkunde moet ik de Oorsprong(x,y,z) bepalen van een bepaalde bol waarvan 3 punten en de straal gegeven zijn aan de hand van de afstandformule

:D (x-x1)²+(y-y1)²+(z-z1)²=r=|OA|=|OB|=|OC|

het is de wortel van (x-x1)²+(y-y1)²+(z-z1

Gegeven:

r=5

co(A)=(3;1+2 [wortel]2;-1)

co(B)=(2-2 [wortel]5;-1;4)

co©=(1;2;3+ :P 23)

Matrix:K1=x ; K2= y ; K3=z ; K4=t ; K5=constante term)

t wordt gecreerd door de bewerkingen die we op algehele gelijkheid uitvoeren (zie verder*)

-6........................-2-4 :D 2..........2.............................-1..................-19-4 :P 2

-4-4 :P 5...............2....................-8............................-1..................-41+8 :D 5

-2........................4....................-6-2 ;) 23.................-1..................-52-6 :D 23

ik bekom deze matrix door

1. punten invullen

|OA|=|OB|=|OC|

2. kwadrateren en de kwadraten uitwerken

3. -x²-y²-z²

4. * De gelijkheid die we nu hebben gelijkstellen aan t

Ik krijg als een oplossing(GRM) een eenheidsmatrix met 1 variabele t

1.........0.........0.........0.403153832.............-1.565885676...

0.........1.........0.........0.1226299083...........6.273335082...

0.........0.........1.........1.0904258168...........6.990922039...

van de oneindige getallen is het laatste misschien afgerond door het rekenmachine

Hierna moet ik enkel nog deze co(O) invullen in de afstandsformule en dan gelijkstellen aan de straal.

Maar om volledig correct te werken moet ik dus de exacte waarden van deze 6 oneindige getallen weten.

Gelieve mij te helpen met

-de exacte getallen

-co(O)

-eventueel nakijken of ik op een correcte manier aan de juiste matrix kom,
want met 1 kleine telfout is heel het vervolg voor niks...

Mvg Jban

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] een interessante matrix

Dag Jban, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [wiskunde] een interessante matrix

Excuseer voor het niet vermelden van het onderdeel wiskunde;

De belangrijkste vraag uit het geheel is om te weten hoe je de exacte getallen kunt vinden uit dit kommagetal.

Het rekenen met deze matrices is van enkele era terug en ik weet niet of al mijn bewerkingen kloppen, vandaar de vraag of je aan de hand van deze kommagetallen of ia de matrix kunt komen aan de exacte waarden.

Mvg Jban

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] een interessante matrix

Ik vind de notatie niet echt duidelijk, maar als je de getallen exact wil: doe de bewerkingen met de matrix dan met de hand of door een computerprogramma dat niet afrondt maar met exacte uitdrukkingen werkt...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer