NASA liegt over kleur van mars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

NASA liegt over kleur van mars

Waarom liegen ze nou over het feit dat mars gewoon een blauw atmosfeer heeft. Dat begrijp ik dus niet.

Link:

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36985

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: NASA liegt over kleur van mars

Lekkere bron ook :shock:
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: NASA liegt over kleur van mars

Het bleek dat de opdracht van de NASA Adminstrator Dr. James Fletcher zelf kwam, omdat de Aarde niet klaar was voor Mars met een blauwe lucht.
:shock:

Ik heb inderdaad het idee dat ik vannacht niet kan slapen omdat Mars ook een blauwe lucht heeft. ;)

Re: NASA liegt over kleur van mars

volgens mij is het gewoon oranje, slaat nergens op dat ze het veranderd hebben., mensen moeten altijd zoeken naar dingen:S net als bij de maanlanding....

Berichten: 16

Re: NASA liegt over kleur van mars

FOK! is nog erger dan de Telegraaf. Wie een beetje verstand van CCD-imaging heeft, snapt meteen waarom de kleuren op bepaalde foto's verschillend zijn en hoe moeilijk het is om een echte natuurgetrouwe reproductie van het Marslandschap te creeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: NASA liegt over kleur van mars

Wie reeds langer de marsavonturen volgt, weet dat men vroeger eerst dacht dat mars een blauwe atmosfeer heeft, na dat rovertje hebben ze dat ingetrokken en verandert naar roodachtig.

en het is ook zo dat ze geen kant en klare fot's aankrijgen, het is net iets moeilijker dan bij ons een fotootje nemen :shock: en kleur is hier een moeilijk aspect.

Maar laten we aub niet denken, dat nasa met een of ander complot bezig is omdat het zich misschien vergist in de kleur

Berichten: 100

Re: NASA liegt over kleur van mars

maar welke kleur is et nou echt ?
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 16

Re: NASA liegt over kleur van mars

maar welke kleur is et nou echt ?
Een beetje rossig tot bleekgrijs, het landschap is vaal oranje (woestijnrots maar dan sterker en roder).

Dat de kleuren op deze Viking-foto wel erg sterk zijn, lijdt geen twijfel.

Afbeelding

Re: NASA liegt over kleur van mars

Voor diegenen die niet geloven dat mars een blauwe atmosfeer heeft:

Hoe verklaren jullie deze foto's dan?

Afbeelding

Dit is een foto van de eigenlijke kleur van de sundial. Zoek maar op google, dan kom je dezelfde kleuren tegen.

Afbeelding

Een zoekactie van google, nog een sundial met dezelfde kleuren.

Afbeelding

Dit is de eerste foto wat nasa binnenkreeg van de rover. Merk op dat de witte kabel rood is in plaats van blauw, en dat de kleur blauw helemaal verdwenen is op de sundial.

Dus mijn foto's verklaren dat de kleur rood geintensiveerd is en dat blauw vervaagd is (heel erg vervaagd), dus zal een foto van mars rood uitzien, hoewel dat niet het geval is.

Berichten: 16

Re: NASA liegt over kleur van mars

Anonymous schreef:Voor diegenen die niet geloven dat mars een blauwe atmosfeer heeft:

Hoe verklaren jullie deze foto's dan?

<zie de foto's hierboven>

Merk op dat de witte kabel rood is in plaats van blauw, en dat de kleur blauw helemaal verdwenen is op de sundial.
Dat komt dus juist doordat de camera's niet juist gecallibreerd zijn. Pas in een fotobewerkingsprogramma maar eens 'hue/saturation' aan.

Berichten: 16

Re: NASA liegt over kleur van mars

En wat de kleuren van die sundial betreft: je moet niet vergeten dat op Mars vergeleken hier maar een flets zonnetje schijnt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: NASA liegt over kleur van mars

Rest mij nog de vraag waarom ze een "sundial" voor miljoenen dollars verschepen naar Mars om dan de foto's die teruggestuurd worden foutief te bewerken zodat blauw rood wordt. Ik bedoel.

Ik denk niet dat er nou een vergadering in Cape Canaveral aan de gang gaat die als volgt gaat:

1: "ja jongens, over die foto's, hoe kanda nou?"

2: "Hoezo, wij wissen niks van die sundail, dat kunnen wij dan toch niet weten?"

1: "hoezo daar wissen jullie niets van, wie heeft er dan voor gezorgt dat dat ding nu daar is?"

2: "Wij niet, we zullen een beetje gek zijn, dat is het bewijs in ons eigen werk stoppen, dat doe je niet."

1: "Maar wie heeft die schijf dan meegestuurd?

2: '2' kijken elkaar met een lege blik aan en schudden hun hoofd in onwetendheid.

1: '1' Pakt zijn papieren op en gaat rachts af, als hij voorbij de deur is roept hij nog: "ik ga even met de concierge spreken".

Berichten: 16

Re: NASA liegt over kleur van mars

Serdalovic schreef:
Chris schreef:
Anonymous schreef:Voor diegenen die niet geloven dat mars een blauwe atmosfeer heeft:

Hoe verklaren jullie deze foto's dan?

<zie de foto's hierboven>

Merk op dat de witte kabel rood is in plaats van blauw, en dat de kleur blauw helemaal verdwenen is op de sundial.
Dat komt dus juist doordat de camera's niet juist gecallibreerd zijn. Pas in een fotobewerkingsprogramma maar eens 'hue/saturation' aan.
De foto's zijn volgens jou niet gecalibreerd. Waarom post nasa dan steeds foto's met bruin grond, zoals dat ook het geval is bij de laatste "ongecalibreerde" foto dat ik gepost hebt.
Alle foto's die de NASA vrijgeeft zijn zo correct mogelijk gecallibreerd. Het is alleen niet altijd mogelijk om de werkelijkheid precies te benaderen. Callibreren is het finetunen van de kleuren en het contrast, niet het compleet veranderen van kleuren. Je kan duidelijk zien dat die foto's met blauwe lucht een blauwzweem vertonen, wat erop wijst dat de kleur blauw op het originele, onbewerkte plaatje gewoon niet/nauwelijks voorkomt. En het is je reinste nonsens dat ze dat er kunstmatig uit hebben gefilterd. Wat zou hun motivatie daartoe zijn? Dat de aardlingen daar nog niet 'klaar' voor zijn? Klinkt als de zoveelste dwaze complottheorie. Pure interessantdoenerij van mensen die graag in de belangstelling staan.

Een ongecallibreerd/onbewerkt beeld van Mars ziet er ongeveer zo uit: Afbeelding

En dit is hetzelfde plaatje maar dan correct gecallibreerd:

Afbeelding

De lucht op Mars is namelijk niet geel. En als je er als mens zou staan, zou het er niet zo donker en 'somber' zijn. CCD-camera's passen altijd automatisch aan aan de hoeveelheid licht en dat gaat vaker mis dan goed. Zeker op mars, waar het licht heel anders is dan hier op aarde. Niemand heeft het er ooit met zijn eigen ogen kunnen waarnemen dus het is erg lastig om een natuurgetrouwe benadering te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: NASA liegt over kleur van mars

grappig als ik kijk naar de fotos zie ik het antwoord al zelf:

de foto met rode atmosfeer heeft, jawel: rode stenen en je begrijpt het al natuurlijk: de foto met de blauwe atmosfeer heeft..... juist.

Inderdaad de camera die zich aanpast dus.

koolstofdioxide, argon beetje zuurstof

de structuur van de opp van mars is veel ijzeroxide (ROOOD dus he!?!)

weetjewel: roest

dus die blwue foto kan niet kloppen.

Wat blijft er dan nog over?
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: NASA liegt over kleur van mars

de groene :shock:

Logische interpretatie I-D! De blauwe meteen de vuilbak in.

dat foto's getrukkeerd of kleurenfouten kunnen bevatten weten we al langer: UFO-foto's.

En dat mensen al langer de nasa fouten in het foto's wil aansmeren weten we ook al langer: maanlandingen.

Zo zal het altijd wel zijn.

het meest logische is rood, dat er toevallig een blauwe, gele, roze, groenen of oranje foto tussen zit bewijst niets, buiten dat er technisch iets verkeerd is gegaan en we weten allemaal dat dat zeer snel kan gebeuren

Reageer