Tumor marker: psa

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 429

Tumor marker: psa

PSA Prostaat Specifiek Antigen is een Prostaat Specifieke marker, het is geen specifieke Prostaat Kanker tumor marker. Binnen het PSA gebied zijn er verschillende mogelijkheden waardoor PSA (totaal) verhoogd kan zijn. Binnen een bepaald gebied zou de ratio bepaling kunnen bijdragen aan de bepaling of de kans op prostaat kanker groter is en het verstandiger is om biopsies op de prostaat te laten uitvoeren. Dit om onnodige biopsies met negatief resultaat (goed bericht voor de klant) te beperken.

Totaal PSA:

1/. Als PSA waarde op een laboratorium bepaald wordt, wat is dan de nauwkeurigheid van de bepaalde waarde of spreiding ?

2/. Is de manier waarop de waarde bepaald wordt binnen laboratoria verschillend, waardoor tussen bepalingen op hetzelfde bloedmonster nog verschillen kunnen optreden ? Wat is dan het maximale verschil in de waardebepaling.

3/. Als bijvoorbeeld een waarde PSA=10 is bepaald, kan de werkelijke waarde dan 9-11 bedragen, of is dat verschil kleiner?

4/. als de waarde van het PSA bepaald is op 4, 6 en 8, hoe groot is dan de nauwkeurigheid of spreiding van deze resultaten ?

PSA Ratio

5/. Als de Ratio bepaald wordt van PSA (F/T) dan wordt er een andere methode van bepaling gebruikt voor vrije en totale PSA. Hoe groot is de foutkans die bij de PSA Ratio bepaald wordt, of de spreiding. Stel Ratio=0,25 hoe groot is dan de foutmarge van deze bepaling of de spreiding ?

6/. bij een PSA Ratio F/T (Free/Total) kleiner dan 0,25 wordt gesteld dat PSA/Ratio bepaling in het gebied van PSA = 4-10 (ook PSA = 2,5-10) een betere marker voor de kans Prostaatkanker (PK) of ProstaatCarcinoma (PCa) zou zijn.

Hoe groot is de foutkans bij resp. een Ratio = 0,20; 0,15 en 0,10 ?

Ik voer berekeningen uit met Sensitiviteit (TP true positives), Specificiteit (TN true negatives), FP (valse/false positieven), FN (valse/false negatieven), de PPV (Predictive Positieve Waarde/Value), de PNV (Predictive Negatieve Waarde/Value), en Odd Ratio's. Daarbij wordt de bias en prevalentie ook betrokken.

De foutmarge van de PSA (en andere) bepalingen wil ik aan de berekeningen toevoegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tumor marker: psa

Hier vind je vast al wat informatie.

En hier

En hier
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Tumor marker: psa

Waar het mij in eerste instantie om gaat is dat als de PSA waarde wordt bepaald hoe groot de afwijking van de werkelijke waarde op hetzelfde bloedmonster kan zijn. Verschillende methoden geven dan verschillende PSA waarden en ook zijn er factoren die invloed hebben op de PSA waarde na het afnemen van het bloed.

Dat er in het lijf fluctuaties optreden van de PSA waarde is normaal. Als je elke dag de PSA waarde zou meten dan krijg je een fluctuerend verloop.

Het gaat mij bij de vraag om fout die altijd optreedt als je PSA uit een bloedmonster bepaald.

PSA wordt ook door de speekselklieren en door de alvleesklier (pancreas) afgescheiden. De waarden van PSA die bepaald worden, kunnen hierdoor beinvloed worden.

Zijn de concentraties bekend die door de speeksel klieren en de alvleesklier kunnen worden veroorzaakt.

M.a.w. is PSA wel Prostaat Specifiek ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Tumor marker: psa

Als ik google met de zoektermen "PSA bias out of blood sample" kom ik op de eerste pagina een artikel tegen dat jou kan helpen, maar deze is helaas niet gratis.

Wordt omschreven: Blood samples from patients (n=199) were submitted for laboratory PSA and also ... The regression line had a bias of -0.02 at the concentration of 4.00 mu g/l. .... queuing – patients queue for out patients and then diagnostic tests. ...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tumor marker: psa

Wimpie44 schreef:Waar het mij in eerste instantie om gaat is dat als de PSA waarde wordt bepaald hoe groot de afwijking van de werkelijke waarde op hetzelfde bloedmonster kan zijn. Verschillende methoden geven dan verschillende PSA waarden en ook zijn er factoren die invloed hebben op de PSA waarde na het afnemen van het bloed.

Het gaat mij bij de vraag om fout die altijd optreedt als je PSA uit een bloedmonster bepaald.
Volgens mij kun je het beste het streeklab bellen. Met 2 telefoontjes (en misschien 1 afspraak) verder heb je een antwoord op al je vragen. Leg ze uit waar je mee bezig bent en welke informatie je nodig hebt, dat waarderen ze. Je wilt heel specifiek en gedetailleerd iets weten, en ik denk dat je er via WSF niet achter komt. Of iemand moet er voor over hebben om een paar weken literatuurstudie te gaan doen voor jou, of je moet zelf écht onderzoek gaan doen en de medische bieb induiken. Dat kun je doen via de medische faculteit bij jou in de buurt.

Veel succes.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Tumor marker: psa

Ad1/. In enkele publicaties op internet wordt gesteld dat PSA ook door de speekselklieren en door de alvleesklier (pancreas) wordt afgescheiden. De PSA waarden kunnen hierdoor beinvloed worden.

Ad2/. Ook kom je in publicaties tegen dat PSA ver van de prostaat af, ook in de pancreas (alvleesklier) en speekselklieren wordt aangetroffen.

Hier kan typisch sprake zijn van slechte journalistiek. Ad2 kan iets anders dan Ad1 betekenen.

Is iemand hiermee bekend ?

M.a.w. is PSA wel Prostaat Specifiek, zoals wordt aangenomen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tumor marker: psa

Wimpie44 schreef:Ad1/. In enkele publicaties op internet wordt gesteld dat PSA ook door de speekselklieren en door de alvleesklier (pancreas) wordt afgescheiden. De PSA waarden kunnen hierdoor beinvloed worden.

Ad2/. Ook kom je in publicaties tegen dat PSA ver van de prostaat af, ook in de pancreas (alvleesklier) en speekselklieren wordt aangetroffen.

Hier kan typisch sprake zijn van slechte journalistiek. Ad2 kan iets anders dan Ad1 betekenen.
Bedoel je hiermee te zeggen dat in het tweede geval PSA wordt geproduceerd door de prostaat, maar zich

verzamelt in weefsels en in het eerste geval dat het weefsel zélf PSA produceert? Het eerste is in ieder geval waar

want PSA komt ook voor in borstweefsel bij vrouwen en zoals je weet hebben vrouwen geen prostaat.

Dit artikel heeft dezelfde strekking:
Thus, PSA released from sources other than the prostate may add to the plasma pool of this protein, but given the lower levels detected from those sites, it is unlikely that nonprostatic PSA normally can interfere with the diagnosis of prostate cancer.
Om kort antwoord te geven op je vraag: neen, PSA is niet prostaat specifiek, hoewel dat tegenwoordig ook niet meer zo

wordt aangenomen. In het bovenstaande artikel stellen ze dat slechts 1% van de totale PSA geproduceerd wordt door weefsels anders dan de prostaat. Verwaarloosbaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer