Springen naar inhoud

[fysica] gram elektronen

• Log in om te kunnen reageren

Lies444

Lies444

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2009 - 15:14

Mn laatste vraag over ladingen..
Op het aardoppervlak bevindt zich een bol met massa 10,0 g.
Stel dat zich in het middelpunt vd aarde een lading bevindt van -3,00mC.
Als je elektronen toevoegt aan de bol, wordt hij afgestoten door die lading.
Hoeveel gram elektronen moet je toevoegen eer hij zal zweven? (de aardstraal is 6370km)

K weet niet hoe te beginnen, t lukt niet met Fc, Fz, lading e-... :D

Het antwoord is 8,40 x 10^-7 kg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2009 - 15:28

De Coulombkracht moet groter worden dan de zwaartekracht. Je zwaartekracht zal je moeten uitschrijven als een functie, aangezien je meer gram toevoegt aan je massa, net als je de coulombkracht zal moeten uitschrijven in functie van het aantal gram elektronen. De functies moet je dan gelijkstellen aan elkaar, en voor het aantal gram dat ze gelijk zijn, gaat de bol gewichtloos zijn. Nog wat toevoegen, en ze stijgt.

Edit: Wat bedoel je met mC? milliCoulomb? Want dat lijkt me heel weinig gezien de aardstraal en het gegeven antwoord, maar ik rekende natuurlijk nog niet na. De bolmassa is ook zeer klein natuurlijk...

Denis

Veranderd door HosteDenis, 20 februari 2009 - 15:32

"Her face shown like the sun that I strived to reach."

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2009 - 15:59

Op Aarde wordt de bol met 9.81 m/s naar beneden geaccelereed. Dus om de bol te laten zweven is een opwaardse acceleratie van minimaal 9.81 m/s omhoog nodig.

Daarvoor gebruik je LaTeX , LaTeX is de kracht in Newton, LaTeX is massa in kilogram, en LaTeX is de versnelling in meter per seconde.
Je wil dat LaTeX 9.81 is, en je weet dat LaTeX 0.01 Kg is. Dus: LaTeX Newton.

En zoals eerder ook werd uitgelegd, kun je de LaTeX als gevolg van lading berekenen door: LaTeX .
Je weet daarvan al de LaTeX , namelijk LaTeX . Je weet ook de LaTeX , namelijk -3,00mC, je kent LaTeX , namelijk LaTeX .
En je weet wat LaTeX moet worden, namelijk 0.981.

Met een beetje gepuzzel kun je daarmee LaTeX uitrekenen, en dan is het gewoon een kwestie van LaTeX delen door de lading van 1 elektron.

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2009 - 16:06

Ik voeg LaTeX kilogram elektronen toe aan de bol met massa LaTeX kilogram. De aarde wordt beschouwd als een puntlading met ladingsgrootte LaTeX Coulomb, hoewel de aarde ruimtelijk gezien geen punt is, maar een bol met diameter LaTeX meter.

Verborgen inhoud
Voor we deze krachten bereken moeten we echter eerst weten hoe groot de lading is van een kilogram elektronen. Wel, ik hoop dat je cursus ergens het begrip Faraday vermeldt, zoniet, dan leer je nu iets nieuws. De Faraday is de lading van 1 mol elektronen, en die is gelijk aan LaTeX Coulomb, de lading van LaTeX elektronen dus. En met de massa van een elektron (=LaTeX kilogram) kunnen we berekenen dat LaTeX elektronen dus een lading heeft van LaTeX , of dat 1 kilogram elektronen dus een lading heeft van LaTeX heeft.
.

De zwaartekracht op de bol is
LaTeX

De coulombkracht op de bol is
LaTeX

En dus zal de bol beginnen zweven bij
LaTeX

En dat kan je zelf wel oplossen neem ik aan... Dan kom je op LaTeX elektronen, zoals je oplossing...

Denis

Edit: MacHans is me een paar minuutjes voor. Hij berekent de uitkomst wel niet met een veranderlijke massa, maar dat is een verschil dat je waarschijnlijk wel mag verwaarlozen.

Veranderd door HosteDenis, 20 februari 2009 - 16:13

Lies444

Lies444

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2009 - 19:52

Kbegrijp t, behalve niet hoe je aan die 1kg e- de lading van 1,75879 komt...

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2009 - 23:10

Kbegrijp t, behalve niet hoe je aan die 1kg e- de lading van 1,75879 komt...

Wel, in mijn verborgen inhoud staat het volgende:

Voor we deze krachten bereken moeten we echter eerst weten hoe groot de lading is van een kilogram elektronen. Wel, ik hoop dat je cursus ergens het begrip Faraday vermeldt, zoniet, dan leer ik je nu iets nieuws. De Faraday is de lading van 1 mol elektronen, en die is gelijk aan LaTeX

Coulomb, de lading van LaTeX elektronen dus. En met de massa van een elektron (=LaTeX kilogram) kunnen we berekenen dat LaTeX elektronen dus een lading heeft van LaTeX
, of dat 1 kilogram elektronen dus een lading heeft van LaTeX
heeft.

Hoe komen we nu aan die LaTeX van 1 kilogram elektronen?

Wel, je snapt de zin ervoor, dat LaTeX elektronen dus een lading heeft van LaTeX ?

Nu, LaTeX , dat wil zeggen dat 1kg 1822858,278 keer zoveel is als 5,48589kg. En dus heeft 1kg ook 1822858,278 keer zoveel lading als 5,48589kg.

Snap je?

Denis

Lies444

Lies444

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 16:44

Om de lading van kg elektronen te berekenen, deel k de lading van 1 elektron(1,60x10^-19C) door de massa van 1 elektron(9,109x10^-31kg) en dan kom k ook aan 1,756x10^11C.
Dat lijkt me eenvoudiger? :D

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 17:34

Om de lading van kg elektronen te berekenen, deel k de lading van 1 elektron(1,60x10^-19C) door de massa van 1 elektron(9,109x10^-31kg) en dan kom k ook aan 1,756x10^11C.
Dat lijkt me eenvoudiger? :D

Dat klopt uiteraard ook, maar let wel op de eenheid, die is dan namelijk C/kg.

Denis

Lies444

Lies444

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 17:47

Dankjewel vo jullie hulp..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures