Zonneneutrino's

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Zonneneutrino's

Ik wil graag weten hoe het komt dat we op aarde slechts 1/3 van het aantal elektronneutrino's kunnen waarnemen, naar het schijnt de drie generaties samen het voorspelde aantal geven. Hoe komt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zonneneutrino's

Het is niet de hele waarheid. Niet alle neutrinodetectoren zijn even gevoelig voor de verschillende typen neutrino's. Veel zien maar 1 type, anderen 2 typen.

Lang is erover getwist of neutrino's massa hebben. Nu we weten dat dat zo is, weten we ook dat neutrino's van het ene naar het andere type kunnen oscilleren. (misschien is de logica andersom: nu we zeker weten dat ze oscilleren, weten we ook dat ze massa hebben). Door deze oscillatie is (een groot deel van?) het manco aan gedetecteerde neutrino's waar men lang over in zat verklaard.

Re: Zonneneutrino's

oscillatie, ik heb vaag iets gelezen over oscillatie en neutrino's, maar ik snap het concept niet, kan je dit verduidelijken a.u.b.? en alvast bedankt voor de info

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Zonneneutrino's

oscillatie, ik heb vaag iets gelezen over oscillatie en neutrino's, maar ik snap het concept niet, kan je dit verduidelijken a.u.b.? en alvast bedankt voor de info
Dit hoort eigenlijk bij natuurkunde maar kom...

Neutrinos hebben de onhebbelijke gewoonte zonder enige aanwijsbare reden te verandern van generatie. Dit gaat wel alleen als ze genoeg energie ter beschikking hebben in de vorm van bijvoorbeeld kinetische energie.

Re: Zonneneutrino's

Hoe krijgen ze die kenetische energie, voor zover weet ik niet dat er een kracht bestaat die een grote heeft op de neutrino's en ze energie zouden kunnen geven. Reageren doen ze ook al niet zo vaak.

En heeft dit soms iets te maken met superposities en verschillende soorten spin, dimenties en de CKM matrix?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Zonneneutrino's

Euh nee, die neutrinos krijgen gewoon een bepaalde kinetische energie mee als ze ontstaan en als die groot genoeg is kuenne ze soms oscilleren.

Reageer