Thermografie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 15

Thermografie

Beste,

Ik ben momenteel bezig met de mogelijkheden van thermografie te onderzoeken. Daarbij heb ik al veel nuttige informatie gevonden en heb ik al een bepaald inzicht verworven.

Toch zou ik graag eens informeren of hier mensen zijn die hier praktische ervaring met hebben en of zij deze willen delen met mij.

Zo zou ik graag te weten komen op wat je allemaal moet letten in de praktijk en wat belangrijke aandachtspunten zijn. Zelf ben ik bezig met een Fluke Ti20. Ik kan er al met werken maar of het allemaal correct is, is een andere vraag.

Alle hulp is welkom.

Met Vriendelijke Groeten,

Jens

Berichten: 1

Re: Thermografie

Hallo Jens,

Wat wil je precies gaan doen, verder kan ik adviseren om een goede opleiding te volgen. Doe je het goed dan ga je voor een geacrediteerde certificering.

Als ik de specs bekijk van de camera dan ik haast denken dat je dit apparaat binnen jullie bedrijf gebruiken vooreenvoudige onderzoeken.

Als ik het mis heb dan zeg je het maar, ik vraag me af of je een een 1,5^2 daarmee absoluut kunt meten. Dit ist een must als je E-installaties gaat inspecteren.

Met vriendelijke groet,

Hai Theunissen

Berichten: 15

Re: Thermografie

Beste,

Bedankt voor uw reactie.

Het is de bedoeling dat ik een structuur opstel voor de elektrische installaties van bruggen, sluizen en pompstations op het zeekanaal Brussel-Schelde.

De camera zou ik voornamelijk toepassen voor:

• Elektrische stroomverdeelinrichtingen: bijv. driefasensystemen, distributiepanelen, zekeringen, bedrading en aansluitingen

• Elektromechanische apparatuur: bijv. motoren, pompen, lagers



Zelf ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik het grotendeel van de motoren niet kan meten met een thermografiecamera omdat deze maar kortstondig werken (ophalen van een brug). Om hier metingen op uit te voeren zal ik gebruik maken van Ultrasoon onderzoek.

Een thermografiebeeld zou pas van toepassing zijn als de installatie minstens 20 minuten in dienst is vooraleer de meting uitgevoerd wordt.

Voor pompen kan ik de camera dus wel gebruiken omdat de pompen in de sluizen een paar uur kunnen draaien. Echter weet ik niet de exacte emissiewaarde voor een pomp. Ik denk ongeveer 0,9 maar ik kan verkeerd zijn.

De camera zou dan ook voornamelijk moeten gebruikt worden voor elektrische installaties te controleren zoals de schakelkasten. Hoe ik dit ga doen, weet ik nog niet zeker. Mijn idee was dat telkens men de meting gaat uitvoeren, men een momentopname neemt van een elektrische kast en dat men dan de hot spots in het bijzonder in detail meet. De emissiewaarde bij elektrische kasten zou ik 0,9 nemen aangezien er verschillende componeneten aanwezig zijn en dat men voornamelijk op zoek is naar temperatuursverschillen.

Als ik ergens op het verkeerde spoor zit of als je nog enige tips hebt, mag je mij altijd corrigeren.

Mvg,

Jens

Reageer