Vergelijking

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Vergelijking

Los op
\(\sqrt{x+\sqrt{2x-1}} + \sqrt{x-\sqrt{2x-1}} = \sqrt{2}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vergelijking

Eis 1: 2x-1≥ 0

Eis 2:
\(x-\sqrt{2x-1}\)
≥ 0

Dat is een goed uitgangspunt. Denk verder aan (herhaald) kwadrateren.

Controleren van gevonden oplossingen is hier dringend gewenst.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vergelijking

2 keren kwadrateren kom ik op 2x²-3x+1=0. Oplossen geeft 2 oplossingen 1,1/2. Na invullen schiet er 1 over namelijk 1.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Vergelijking

Er zijn meer oplossingen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking

Werk je in
\(\mathbb{C}\)
of in
\(\mathbb{R}\)
?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vergelijking

Mij lijkt dit een leuke eerste stap:
\((\sqrt{x+\sqrt{2x-1}} + \sqrt{x-\sqrt{2x-1}})( \sqrt{x+\sqrt{2x-1}} - \sqrt{x-\sqrt{2x-1}}) = \sqrt{2}(\sqrt{x+\sqrt{2x-1}} - \sqrt{x-\sqrt{2x-1}})\)
\(2\sqrt{2x-1}= \sqrt{2}(\sqrt{x+\sqrt{2x-1}} - \sqrt{x-\sqrt{2x-1}})\)
(1)

Nu kan je beide vergelijkingen ((1) en de opgave) optellen en valt er al één lastige wortel weg.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Vergelijking

Werk je in
\(\mathbb{C}\)
of in
\(\mathbb{R}\)
?
\(\rr\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vergelijking

Los op
\(\sqrt{x+\sqrt{2x-1}} + \sqrt{x-\sqrt{2x-1}} = \sqrt{2}\)
\(p=\sqrt{2x-1}\)
\(\frac{\sqrt{2}}{2}|1+p|+\frac{\sqrt{2}}{2}|p-1|=\sqrt{2}\)


...
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vergelijking

Mijn methode werkt uiteraard niet (had ik aan moeten denken) aangezien alles wegvalt tot 0=0 :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vergelijking

2 keren kwadrateren kom ik op 2x²-3x+1=0. Oplossen geeft 2 oplossingen 1,1/2. Na invullen schiet er 1 over namelijk 1.
Even misrekent 1/2 is ook een oplossing.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Vergelijking

Er zijn nog meer oplossingen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking

Met wat Morzon heeft gegeven kan je wel goed op weg denk ik, zo zie je "op het zicht' dat -1/3, 1/3, -2/3, 2/3, 1/6, -1/6, 5/6 en -5/6 oplossingen zijn... Klopt dit? :P

EDIT: dit zijn oplossingen voor p, niet voor x zie ik juist :P en er zijn er nog meer zie ik; bijv 1/4, 3/4... NJa, alsk meer tijd had telde ik wat :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8.614

Re: Vergelijking

Er zijn nog meer oplossingen!
Veel meer zo te zien. Om te beginnen voldoen alle
\(x \in \left[\frac12,1\right]\)
. Zijn er nog meer?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vergelijking

Correct. Nu nog aantonen natuurlijk.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(0,4,0,4,300,300,600,600,'sqrt(x+sqrt(2*x-1))+sqrt(x-sqrt(2*x-1))')</script><!--graphend-->
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8.614

Re: Vergelijking

Correct. Nu nog aantonen natuurlijk.
Een poging, voortbouwend op het werk van Morzon:
\(\frac{\sqrt{2}}{2}|1+p|+\frac{\sqrt{2}}{2}|p-1|=\sqrt{2} \Leftrightarrow |1+p|+|p-1|=2\)
We onderscheiden de volgende gevallen:
  • \(1+p > 0 \land p-1 > 0\)
    \(\Leftrightarrow p > -1\ \land \Leftrightarrow p > 1 \quad \Rightarrow p > 1\)
    \(\Rightarrow 1 + p + p - 1 = 2 \Leftrightarrow 2p = 2 \Leftrightarrow p = 1 \qquad \mbox{(contradictie)}\)
  • \(1+p > 0 \land p-1 < 0\)
    \(\Leftrightarrow p > -1\ \land \Leftrightarrow p < 1 \quad \Rightarrow p \in ]-1,1[\)
    \(\Rightarrow 1 + p - p + 1 = 2 \Leftrightarrow 2 = 2\)
  • \(1+p < 0 \land p-1 > 0\)
    \(\Leftrightarrow p < -1\ \land \Leftrightarrow p > 1 \quad \Rightarrow \mbox{contradictie}\)
  • \(1+p < 0 \land p-1 < 0\)
    \(\Leftrightarrow p < -1\ \land \Leftrightarrow p < 1 \quad \Rightarrow p < -1\)
    \(\Rightarrow -1 - p - p + 1 = 2 \Leftrightarrow -2p = 2 \Leftrightarrow p = -1 \qquad \mbox{(contradictie)}\)
Hieruit volgt dus dat
\(p \in ]-1,1[\)
:
\(\sqrt{2x-1} > -1 \Rightarrow \mbox{steeds voldaan}\)
\(\sqrt{2x-1} < 1\)


Bestaansvoorwaarde:
\(2x-1 > 0 \Leftrightarrow x > \frac12\)
\(\Rightarrow 2x-1 < 1 \Leftrightarrow x < 1\)
Conclusie:
\(V = \left]\frac12,1\right[\)
Het probleem met mijn oplossingsmethode is dat ik de grensgevallen 0,5 en 1 niet vind, terwijl dit wel oplossingen zijn. Waarschijnlijk zit de fout in het feit dat ik overal strikte ongelijkheden gebruik (< en >), terwijl het misschien ergens niet-strikte ongelijkheden mogen/moeten zijn.

Wat denken de grote wiskundige geesten van mijn poging? Ik ben tenslotte maar een simpel laatstejaarsstudentje secundair onderwijs...
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer