Springen naar inhoud

[thermodynamica] druk bij ontbranding


  • Log in om te kunnen reageren

#1

RaYK

    RaYK


  • >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 12:56

Hey,

ik vraag mij af waarom men altijd de druk van lucht zo hoog mogelijk wil krijgen in de verbrandingskamer? Bv. Turbo's op een benzine motor of de compressor bij een gasturbine..

Klopt het als ik zeg.. de hoger de druk.. de meer zuurstof in zelfde volume kan en de meer benzine men kan ontbranden?

thx,
Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 februari 2009 - 13:31

Het rendement van een verbrandingsmotor (benzine of diesel of gas of gasturbine) is afhankelijk van de drukverhouding. En een hoger rendement betekent een lager brandstofverbruik. Dat is de belangrijkste reden.

Bij een zuigermotor (benzine of diesel of gas) geldt inderdaad ook dat dezelfde motor met een turbo meer vermogen kan leveren dan zonder. Dit was vooral vroeger belangrijk toen vliegtuigen nog zuigermotoren hadden die zonder turbo op grote hoogte slecht presteerden.
Hydrogen economy is a Hype.

#3

RaYK

    RaYK


  • >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 12:26

dus een zuigermotor met turbo levert meer vermogen.. en verbruikt minder??
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 februari 2009 - 12:56

Een zuigermotor met turbo levert meer vermogen dan dezelfde zuigermotor zonder turbo; en heeft een hoger rendement: verbruikt minder brandstof per kW asvermogen.

Veranderd door Fred F., 22 februari 2009 - 12:57

Hydrogen economy is a Hype.

#5

RaYK

    RaYK


  • >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 15:06

ik was altijd van de veronderstelling dat men omdat er meer zuurstof in de motor ging ook de hoeveelheid brandstof werd verhoogt.. dus de verhouding brandstof - zuurstof moet niet constant gehouden worden?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2009 - 15:16

Dat zul je wťl doen, want er is altijd een ideale verhouding brandstof/zuurstof.

De vermogenswinst per cc cilinderinhoud komt uit het feit dat er per arbeidsslag meer brandstof (nuttig) verwerkt kan worden, en dat geeft motortechnisch rendementswinst, het verloopt een stukje efficiŽnter. Voor een gegeven hoeveelheid (chemische) energie die je er in stopt komt er wat meer bewegingsenergie terug uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

RaYK

    RaYK


  • >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 15:37

ok, dus als ik het goed begrijp ga je dus effectief meer brandstof opbranden, van de brandstof die sowieso al werd ingespoten of er nu wel of niet een turbo is aangesloten. En zo dus een beter rendement kan creŽeren voor je motor..

Veranderd door RaYK, 22 februari 2009 - 15:38

Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2009 - 15:40

ok, dus als ik het goed begrijp ga je dus effectief meer brandstof opbranden maar kun je per slag meer arbeid creŽren en daardoor een beter rendement behalen van je motor?

dus per slag effectief meer brandstof opbranden.

voor de rest: Ja.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

RaYK

    RaYK


  • >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 15:59

een turbo heeft alleen maar voordelen zo te horen.. geen extra verbruik en beter vermogen, waarom wordt dit dan niet altijd toegepast?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2009 - 16:06

de motor is een hap duurder, een stuk zwaarder (wegenbelasting), en de turborijder die er lekker snel mee wil optrekken is zijn efficiencywinst vlot weer kwijt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures