Pagina 1 van 1

[thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: za 21 feb 2009, 12:56
door RaYK
Hey,

ik vraag mij af waarom men altijd de druk van lucht zo hoog mogelijk wil krijgen in de verbrandingskamer? Bv. Turbo's op een benzine motor of de compressor bij een gasturbine..

Klopt het als ik zeg.. de hoger de druk.. de meer zuurstof in zelfde volume kan en de meer benzine men kan ontbranden?

thx,

Rayk

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: za 21 feb 2009, 13:31
door Fred F.
Het rendement van een verbrandingsmotor (benzine of diesel of gas of gasturbine) is afhankelijk van de drukverhouding. En een hoger rendement betekent een lager brandstofverbruik. Dat is de belangrijkste reden.

Bij een zuigermotor (benzine of diesel of gas) geldt inderdaad ook dat dezelfde motor met een turbo meer vermogen kan leveren dan zonder. Dit was vooral vroeger belangrijk toen vliegtuigen nog zuigermotoren hadden die zonder turbo op grote hoogte slecht presteerden.

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 12:26
door RaYK
dus een zuigermotor met turbo levert meer vermogen.. en verbruikt minder??

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 12:56
door Fred F.
Een zuigermotor met turbo levert meer vermogen dan dezelfde zuigermotor zonder turbo; en heeft een hoger rendement: verbruikt minder brandstof per kW asvermogen.

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 15:06
door RaYK
ik was altijd van de veronderstelling dat men omdat er meer zuurstof in de motor ging ook de hoeveelheid brandstof werd verhoogt.. dus de verhouding brandstof - zuurstof moet niet constant gehouden worden?

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 15:16
door Jan van de Velde
Dat zul je wél doen, want er is altijd een ideale verhouding brandstof/zuurstof.

De vermogenswinst per cc cilinderinhoud komt uit het feit dat er per arbeidsslag meer brandstof (nuttig) verwerkt kan worden, en dat geeft motortechnisch rendementswinst, het verloopt een stukje efficiënter. Voor een gegeven hoeveelheid (chemische) energie die je er in stopt komt er wat meer bewegingsenergie terug uit.

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 15:37
door RaYK
ok, dus als ik het goed begrijp ga je dus effectief meer brandstof opbranden, van de brandstof die sowieso al werd ingespoten of er nu wel of niet een turbo is aangesloten. En zo dus een beter rendement kan creëeren voor je motor..

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 15:40
door Jan van de Velde
ok, dus als ik het goed begrijp ga je dus effectief meer brandstof opbranden maar kun je per slag meer arbeid creëren en daardoor een beter rendement behalen van je motor?
dus per slag effectief meer brandstof opbranden.

voor de rest: Ja.

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 15:59
door RaYK
een turbo heeft alleen maar voordelen zo te horen.. geen extra verbruik en beter vermogen, waarom wordt dit dan niet altijd toegepast?

Re: [thermodynamica] druk bij ontbranding

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 16:06
door Jan van de Velde
de motor is een hap duurder, een stuk zwaarder (wegenbelasting), en de turborijder die er lekker snel mee wil optrekken is zijn efficiencywinst vlot weer kwijt.