Springen naar inhoud

[fysica] speelgoedautootje aan een veer

• Log in om te kunnen reageren

Mazer

Mazer

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 18:39

een speelgoedwagentje beweegt in een horizontale cirkel met straal 2l en heeft een tijd T nodig om een volledige cirkel te beschrijven. dit kan omdat aan het wagentje een veer is vastgemaakt is. de lengte van de veer is niet uitgerekte toestand is l. het wagentje versnelt waarbij de straal van de beschreven cirkel gelijk wordt aan 3l
de tijd die het wagentje nu nodig heeft om een volledige cirkel te beschrijven is gelijk aan:
A: T B: (3/4)T C: :D(3/4) T D: :P(4/3) T

Fcp= m*(&#969)²*r
Fcp= m*(2pi.gif/T)²*r

mijn eerste redenering was om de centripetale krachten gelijk te stellen aan elkaar maar
m*(2pi.gif/T)²*2l=m*(2pi.gif/t)²*3l ==>m en 4pi.gif schrappen
2l/T²=3l/t²
t=[wortel]2l/3l *T
t=[wortel]2/3 *T

deze uitkomst staat hier niet tussen, kan iemand mij uitleggen waar mijn fout zit

Veranderd door Jan van de Velde, 21 februari 2009 - 18:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2009 - 18:43

Dag Mazer, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

DEKKENDE TITEL
Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling
Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder

We hebben nu (voor de tweede en laatste keer) je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2009 - 18:43

Als de veer meer is uitgerokken is de kracht waarmee de veer terugtrekt ook groter geworden...Dit zal je in rekening moeten brengen :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Mazer

Mazer

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 18:54

aha dus ik mag ze niet aan elkaar gelijk stellen.
uit mijn berekening is das 3/2Fcp=Fcp'

(3/2)*[m*(2pi/T)²*2l=m*(2pi/t)²*3l ===>m en l schrappen
12/T²=12/t²
t=T

Dus is het antwoord A. klopt dit?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2009 - 19:05

Heb het niet volledig nageteld, wil dat straks wel eens doen, maar op het 1ste zicht zou ik zeggen van wel ja :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Mazer

Mazer

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 20:57

ja, zou je het aub nogmaal willen uitrekenen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2009 - 21:07

Hèhè, er zit toch nog een klein foutje in :D Maar het is een geniepig; het zit em in het feit dat je veer een onbelaste lengte l heeft...

EDIT: zodat je alvast een houvast hebt of je juist zit: je moet uitkomen bij antwoord C :P

Veranderd door Drieske, 21 februari 2009 - 21:11

Mazer

Mazer

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 22:07

Hèhè, er zit toch nog een klein foutje in :D Maar het is een geniepig; het zit em in het feit dat je veer een onbelaste lengte l heeft...

EDIT: zodat je alvast een houvast hebt of je juist zit: je moet uitkomen bij antwoord C :P

haha geniepig zal morgen eens opnieuw berekenen
zijn mijn berekening fout of zit het al in het begin? bij mijn gelijkstelling van de vergelijking (3/2)Fcp=Fcp'

Veranderd door MAZER, 21 februari 2009 - 22:08

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2009 - 22:58

mijn gelijkstelling van de vergelijking (3/2)Fcp=Fcp'

is foutief. Onbelast (lengte l)oefent de veer geen kracht uit. Bij lengte 2 l is de uitrekking 1l, bij lengte 3 l is de uitrekking 2 l. De uitrekking wordt 2 x zo groot als ze was. De veerkracht wordt daarmee 2 x zo groot, Fcp wordt dus 2 x zo groot.

je nieuwe snelheid wordt daarmee :P 3 x zo groot als je oude.
Maar je af te leggen afstand voor een volledige cirkel wordt 3/2 x zo groot.

de tijd wordt daarmee (s/v) (3/2)/ :P 3 = :D (3/4) keer zo groot
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures