Aantonen van stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Aantonen van stoffen

Hallo,

Voor een scheikunde proef moeten wij de volgende stoffen gaan aantonen:

- natriumsulfaat

- natriumsulfiet

- natriumsulfide

- natriumthiosulfaat

- natriumcarbonaat

- natriumnitriet

- natriumnitraat

- natriumchloride

- natriumjodide

- natriumfosfaat

M.b.v verschillende soorten reactievergelijken moeten we uitzoeken welke stof in welke buis zit. Wij dachten dit misschien te kunnen doen dmv neerslagreacties. Dus een bepaalde stof toevoegen aan alle reageerbuisjes en kijken welke wel en niet neerslaat en dan weer een volgende stof toevoegen. We zullen dan denk ik wel elke keer een nieuwe oplossing moeten gebruiken want als er neerslagvorming is kan je denk ik niet zo maar weel loodnitraat bijvoorbeeld toevoegen. Heeft iemand enig idee of heeft iemand een beter idee hoe we dit kunnen aanpakken?

hartelijk bedankt,

Bart

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Aantonen van stoffen

Door toevoegen van verschillende kationen waardoor er al dan niet een neerslag ontstaat kun je inderdaad een deel van de stoffen indentificeren, maar niet allen.

Je zult ook moeten denken aan redox, of wat er gebeurt als je zuur of base toevoegt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

Dat vermoedde had ik al inderdaad, niet alle stoffen kunnen dmv van neerslag reacties worden aangetoond.

Ik begrijp alleen niet welke stoffen en op wat voor manier we kunnen aantonen dmv zuur/base reacties en redox reacties?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Aantonen van stoffen

Ga eens voor jezelf na welke typen zuur-basereacties er zoal zijn en hoe je daar in dit geval gebruik van kunt maken. Kijk vooral eens naar de reactie tussen een zuur en een sulfide, een zuur en een sulfiet en een zuur en een carbonaat.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

Als je natriumsulfide oplost in water krijg je de volgende reactievergelijking:

Na2S (s) --> 2 Na+(aq) + S^2- (aq)

S^2- is een zwakke base die reageert met water: S^2- (aq) + H20 (l) --> HS^- + OH^-

U zegt: kijk vooral naar de reactie tussen een zuur en een sulfide.. Moet ik nu gewoon een bepaald zuur nemen? Dus bijvoorbeeld HCl (zoutzuur) dat gelijk oplost in H3O^+ en Cl^-. Dan krijg ik de volgende reactievergelijking:

HS- + H3O^+ --> H2S + H2O

Hoe kan ik hiermee dan natriumsulfide bijvoorbeeld aantonen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Aantonen van stoffen

Bardiee schreef:Als je natriumsulfide oplost in water krijg je de volgende reactievergelijking:

Na2S (s) --> 2 Na+(aq) + S^2- (aq)

S^2- is een zwakke base die reageert met water: S^2- (aq) + H20 (l) --> HS^- + OH^-

U zegt: kijk vooral naar de reactie tussen een zuur en een sulfide.. Moet ik nu gewoon een bepaald zuur nemen? Dus bijvoorbeeld HCl (zoutzuur) dat gelijk oplost in H3O^+ en Cl^-. Dan krijg ik de volgende reactievergelijking:

HS- + H3O^+ --> H2S + H2O

Hoe kan ik hiermee dan natriumsulfide bijvoorbeeld aantonen?
Kijk maar eens naar de reactievergelijking die je het laatst opschreef. Als een sulfide met een zuur reageert komt er waterstofsulfide vrij, dus het aantonen van natriumsulfide zal verder geen probleem meer zijn. Ga nu voor jezelf nog eens de reactie tussen een zuur en een sulfiet en tussen een zuur en een carbonaat na, dan zul je zien dat het aantonen van natriumsulfiet en natriumcarbonaat ook geen probleem meer op zal leveren.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

Ja maar hoe zie of toon je dan aan dat er H2S is vrijgekomen en niet een andere stof, want dat weet je natuurlijk nog niet van tevoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Aantonen van stoffen

H2S stinkt naar rotte eieren, of liever gezegd, rotte eieren stinken naar H2S, dus dat merk je wel. Dat gezegd hebbende, aan stoffen ruiken is geen goede manier om ze te identificeren. Het is beter door te zoeken naar een geschikte neerslagreactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

als we dat ruiken zouden we dus om de stof met zekerheid te indentificeren ijzer(II)nitraat-oplossing kunnen toevoegen deze oplossing slaat neer met S^2-. Alleen is het wel zo dat deze oplossing ook een neerslag kan vormen met fosfaaten- carbonaat dus dan kan je het nog niet met zekerheid zeggen. Ik zie namelijk geen oplossing in BT 45 die alleen met sulfide een neerslag vormt maar met alle andere 10 stoffen (die het zouden kunnen zijn) niet. Dat is dus een beetje vervelend steeds.

Bovendien staan Thiosulfaat en nitriet ook niet in BT 45 dus hoe die reageren weet ik ook niet, ofwel?

Reageer