[biomechanica] hoek & versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 27

[biomechanica] hoek & versnelling

Ik zit met een biomechanica vraag, en het gaat voornamelijk over versnelling in combinatie met verchillende krachten.

De vraag is alsvolgt(zie ook attachment)
De raket heeft, wanneer deze afgevuurd wordt, een geweicht van 100kN (+/- 10000 kg), een massa middelpunt in G en een gyrostraal om het massa middelpunt van Kg = 7m. Elk van de twee motoren levert stuwkracht T=250 kN. Op een bepaald moment weigert A verder dienst. Bepaal de hoekversnelling van de raket en de versnelling van de neus B.

Ik ben qua vakgebied veel meer thuis in de biologie en moleculaire biologie dus dit is niet echt mijn kopje thee. Ik heb geprobeerd om een bewegingsvergelijking op te stellen en een vergelijking van de momenten op te stellen maar daar kom ik niet echt verder mee als

Σ Fy. T-w = m.a(y)

Σ Mb = Σ Mb

Iemand die mij hier mee opweg kan helpen?

Alvast bedankt,

-Joost
bio.jpg
bio.jpg (28.87 KiB) 197 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biomechanica] hoek & versnelling

Sjakko schreef:De "radius of gyration" is volgens mij wat in de werktuigbouw vertaald wordt als de "traagheidsstraal". Voor het geval de link dood gaat:

Traagheidsstraal

"Een werktuigbouwkundige term voor de afstand tussen de as en een punt waarop, als het hele gewicht van een lichaam hierop geconcentreerd zou zijn, het traagheidsmoment gelijk zou blijven."

Ofwel: als je alle massa als puntmassa ziet op een afstand k van de as, dan moet gelden:
\(I=mk²\)
waarbij k de traagheidsstraal voorstelt. Eigenlijk dus gewoon een simpele en snelle manier om voor verschillende lichamen het traagheidsmoment uit te drukken.
En gyrostraal is dan weer een ander woord voor traagheidsstraal

In jouw geval zou je de situatie dus versimpeld kunnen zien als een massaloze staaf bevestigd aan het draaipunt G.

Op 0,5 m van G wordt een kracht van 250 kN uitgeoefend, en op 7 m van het draaipunt bevindt zich een puntmassa van 10 000 kg.
joost.png
joost.png (6.43 KiB) 201 keer bekeken
Ga nou niet rekenen met de zwaartekracht op die massa, het gaat in dit geval zuiver om de traagheid van die massa. Je kunt dit overigens verder versimpelen door te berekenen (momentenwet) welke kracht je nodig zou hebben voor een gelijk moment indien je die op 7 m van het draaipunt zou uitoefenen. Je krijgt dan een simpel F= m·a sommetje.

a is dan in m/s², maar een radiaal is in deze beweging 7 m, dus versnelling a= 7 m/s² komt overeen met een

hoekversnelling α = 1 rad/s².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer