Springen naar inhoud

Alcoholgebruik bij kinderen (12-16 zo ongeveer)

• Log in om te kunnen reageren

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 13:44

Hallo forumers,
Ik had laatst een discussie op een willekeurig ander fora over het drinken van alcohol van kinderen onder de 16. Het coma-zuipen daargelaten, lijkt het alsnog een trend dat kinderen steeds jonger beginnen met drinken en steeds jonger dronken worden. De discussie ging eigenlijk over de effecten op de gezondheid en ontwikkeling van die kinderen. Degene waarmee ik discussiërde, was er namelijk van overtuigt dat dat helemaal niet zo schadelijk was. Omdat de hersenen op die jonge leeftijd nog plooibaar en dergelijke zijn, is hersenschade geen probleem aangezien dat zich zo hersteld (de hersenen zijn toch nog aan het ontwikkelen, doen ze dat er gelijk maar even bij). Verder werd er volgens hem in onderzoeken vooral onderzoek gedaan met kinderen die drank misbruikten, iets wat dan weer níet vaak voorkwam. Naderhand vroeg ik mezelf eigenlijk het volgende af:
Wat valt nou eigenlijk onder drankmisbruik door kinderen? Is dat al dronken worden, of comazuipen? Een vaste hoeveelheid drank? Ik heb geen idee :P
Wat zegt de wetenschap nou eigenlijk over de effecten van 'drankmisbruik' en alcohol in het algemeen bij kinderen van een jaar of 12, aangezien het daar tegenwoordig steeds vaker begint. Zo las ik dat de effecten zoiezo anders zijn dan bij volwassenen, en dat alcohol bij kinderen niet zozeer schade veroorzaakt maar eerder de ontwikkeling een bepaalde kant opstuurt. Alleen dan vraag ik me af, welke kant dan, en hoe 'erg' is dat dan?
Als iemand mij kan verlichten over dit onderwerp, bedankt :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 februari 2009 - 15:38

Het klinkt als een lastig te onderzoeken fenomeen... vind maar eens 2 groepen 12-16 jarigen waarvan de ene wel en de andere niet regelmatig alcohol drinkt, maar waarbij alle andere factoren gelijk (of met zekerheid verrekenbaar) zijn.

Ik vermoed sowieso dat veel onderzoek op dit gebied gedaan zal zijn met de wens een resultaat te krijgen waarbij het gevaar wordt aangetoond - wellicht meer omdat men last heeft van groepjes bezopen tieners op straat dan om iets medisch relevants... tricky business :D
Victory through technology

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 22:39

Hier staat het één en ander.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2009 - 14:05

Hier staat het één en ander.

Bedankt, dat maakt inderdaad wel een hoop duidelijk. Als 'binge drinking' al 4-5 drankjes achter elkaar is, is volgens mij bijna de hele Nederlandse jeugd aan het binge drinken. Ik maak me ernstig zorgen over veel mensen van rond die leeftijd om mij heen.

Veranderd door Assassinator, 23 februari 2009 - 14:05

- Robert Heinlein -

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2009 - 14:27

Ik denk dat jouw discussiepartner iets te simpel tegen deze kwestie aan kijkt. Het is inderdaad zo dat het jonge brein veel plastischer is dan een volwassen volgroeid brein en veel beter neuronverlies kan opvangen, maar omdat het juist in de ontwikkelingsfase zit is het zo kwetsbaar. Daarbij is er een bias waar je discussiepartner geen rekening meehoudt; eenmalige alcoholconsumptie, zelfs in grote hoeveelheden, zal niet direct leiden tot verlies van neuronen. Echter, bij herhaaldelijke alcoholconsumptie in grote hoeveelheden zal er neuronverlies optreden. Degenen die in onderzoeken dus schade hebben aan het brein en daar hinder van ondervinden hebben per definitie herhaaldelijk grote hoeveelheden alcohol geconsumeerd.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2009 - 23:22

Dan vraag ik me wel af: wat is herhaaldelijk hier precies? En hoevaak moet je dan herhalen om daadwerkelijk (onherstelbare) schade ervan te ondervinden (zoals je bron beschrijft, bijv. een achtergesteld leervermogen). Is dat al constant 1 keer per week 'stevig' drinken (zoals het artikel beschrijft, zeker 4-5 drankjes snel achter elkaar, wat volgens mij nog weinig is tegenwoordig), of is dat alleen met situaties als carnaval nu, 4 dagen lang achter elkaar.

Veranderd door Assassinator, 24 februari 2009 - 23:24

- Robert Heinlein -

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2009 - 23:33

Dan vraag ik me wel af: wat is herhaaldelijk hier precies?

Dat is moeilijk te zeggen, zo haast niet onmogelijk, maar het is ook niet zo geweldig interessant en relevant.
Als er een sterke correlatie wordt aangetoond tussen de frequentie van alcoholconsumpties en schade aan de hersenen weet je dat naarmate je vaker alcohol drinkt meer schade aan de hersenen toebrengt. Of iemand na 5 dagen doorzakken neuropsychologische problemen krijgt of pas na 50 dagen verschilt per individu. Eenzelfde voorbeeld is met roken en longkanker. Het is onmogelijk aan te geven wat precies teveel roken is en na hoeveel sigaretten iemand longkanker krijgt. Wat wél als een paal boven water staat is dat naarmate men meer rookt, men meer kans heeft op longkanker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures