Infrarood / Laser

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 175

Infrarood / Laser

Ik vroeg me vanwege een project af wat erger is om in je oog te krijgen een infrarood straal of een zwakke laserstraal.

Lasers staan er algemeen om bekend slecht te zijn voor je ogen, echter een laser is zichtbaar licht, dus je ogen reageren er op door te sluiten zodat het nooit lang op je netvlies brand.

Aan de andere kant ... een afstandsbediening heeft nog nooit wat schadelijks gedaan, maar ik weet niet of dat bij sterkere infrarood stralen nog steeds veilig is. Aangezien dit onzichtbaar licht is reageren je ogen er niet op en kan het langer op je netvlies branden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Infrarood / Laser

laserlicht is idd schadelijker voor je ogen.

Aangezien je geen infrarood waarneemt is het ook niet schadelijk voor je.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Infrarood / Laser

Maar ik zou oppassen met een infraroodlaser... :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Infrarood / Laser

Aangezien je geen infrarood waarneemt is het ook niet schadelijk voor je.


gamma-straling kan je ook niet zien en is toch best gevaarlijk
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Re: Infrarood / Laser

Jep ik vind het ook moeilijk... wat is nou wél en wat is nou niet gevaarlijk...

laserlicht duidelijk wel, maar met lasergame wordt zowel laser gebruikt om te laten zien waar je mikt (kan in je ogen komen dus) en infrarood voor het werkelijke schieten.

Als het gevaarlijk zou zijn zou het naar mijn idee niet gebruikt mogen worden...aan de andere kant hoor ik juist dat het gevaarlijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Infrarood / Laser

Niet alle lasers zijn gevaarlijk (de meeste wel trouwens). De zogenaamde type I lasers doen geen schade aan je ogen.

Het effect van gammastraling is niet te vergelijken met lasers. Lasers beschadigen de kegeltjes in je ogen. gammastraling ioniseert atomen in je lichaam, waardoor cellen beschadigd raken
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Infrarood / Laser

het ging mij er meer om het argument dat iets wat je niet kan waarnemen niet schadelijk is te ontkrachten
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Infrarood / Laser

Aangezien je geen infrarood waarneemt is het ook niet schadelijk voor je.
Je oog focusseerd IR licht tot ruwweg 1.1 um echt nog wel hoor! Je ziet het niet, maar als jij in een 1 um laser (bijvoorbeeld 50 mW) kijkt, dan zie je daarna ook nooit meer iets...

En nog lang-golviger licht wordt inderdaad niet door je ooglens gefocusseerd. Maar als jij een 10 um (CO2) laser van een redelijk vermogen in je oog laat schijnen, dan warmt de zaak zodanig op dat er echt wel van alles kapot gaat.

Alleen een klasse-I laser is echt oog-veilig.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Infrarood / Laser

Door de hitte is deze inderdaad wel schadelijk. Ik had langer over mijn post na moeten denken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Infrarood / Laser

Het bericht van flatland over infraroodtherapie bij fibromyalgieheeft een eigen topic gekregen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer