[chemie] titratie fosforzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[chemie] titratie fosforzuur

Voor mijn practicum van chemie zijn er een aantal (min of meer) theorievragen om te evauleren of we de leerstof wel degelijk begrijpen, waarvan ik bij 1tje beetje vast zit:

Bereken de titratiecurve voor de titratie van 0,1M fosforzuur met 0,1M NaOH. Hoeveel equivalentiepunten zijn er geschikt om met een indicator gedetecteerd te worden? Welk equivalentiepunt kan met de grootste precisie bepaald worden?

Als ik mij niet vergis vinden volgende reactievergelijkingen plaats:
\( H_3PO_4 + OH^- \leftrightarrows H_2PO_4^- + H_2O\)
met
\(K_{A1} = 7,5 . 10^{-3}\)
\(H_2PO_4^- + OH^- \leftrightarrows HPO4^{2-} + H_2O\)
met
\(K_{A2} = 6,2 . 10^{-8}\)
\(HPO_4^- + OH^- \leftrightarrows PO_4^{3-} + H_2O\)
met
\(K_{A3} = 4,8 . 10^{-13}\)
Er zijn dus 3 equivalentiepunten, nu weet ik niet echt hoe je juist kan berekenen welke gedetecteerd kan worden en welke de meest precieze titratie zal geven.

Elke indicator heeft een omslaggebied van ongeveer 2 eenheden, zo heb ik er een aantal in mijn practicumboek gegeven met achtereenvolgens de naam, de kleuren en het omslaggebied:
thymolblauw / rood-geel / 1,2 - 2,8

thymolblauw / geel-blauw / 8,0 - 9.6

methyloranje / rood-geel /3,1 - 4,4

broomcresolgroen / geel-blauw / 3,8 - 5,4

methylrood / rood-geel / 4,4 - 6,2

broomthymolblauw / geel-blauw / 6,0 - 7,6

fenolftaleïne / kleurloos-purper / 8,2 - 9,8
Is het nu zo dat ik na berekening van de titratiecurve min of meer mijn pH-sprong kan berekenen, en dat mijn omslaggebied van mijn indicator volledig tussen deze pH-sprong moet liggen? En dan vroeg ik mij ook nog af hoe je juist die titratiecurve kan berekenen van een 3-protonisch zuur, aangezien er 3 equivalentiepunten zijn :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [chemie] titratie fosforzuur

Is het nu zo dat ik na berekening van de titratiecurve min of meer mijn pH-sprong kan berekenen, en dat mijn omslaggebied van mijn indicator volledig tussen deze pH-sprong moet liggen?
Je kunt de pH sprong berekenen en beoordelen of die groot genoeg is om te detecteren.

Het omslaggebied van de indicator hoeft niet persé volledig in het verticale stuk te liggen. Het hangt van de kleuromslag van de indicator af of het equivalentiepunt op het oog te detecteren is. Bijvoorbeeld: een indicator die van geel naar blauw gaat (of omgekeerd) kan gebruikt worden om de titratie te stoppen bij een groene kleur.
En dan vroeg ik mij ook nog af hoe je juist die titratiecurve kan berekenen van een 3-protonisch zuur, aangezien er 3 equivalentiepunten zijn
Het berekenen van de volledige titratiecurve van fosforzuur is een hoop werk, maar gelukkig hebben anderen dat al gedaan:

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...0natronloog.doc
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: [chemie] titratie fosforzuur

Je kunt de pH sprong berekenen en beoordelen of die groot genoeg is om te detecteren.


Uiteraard :D dat ik daar niet aan gedacht heb... Als ik dat (bovendien zeer handige, dank daarvoor) document zo eens diagonaal lees zou het 3e equivalentiepunt niet gebruikt kunnen worden omdat de pH-sprong hier gewoonweg veel te klein is. Als ik het goed begrijp zou dan vergelijking van het eerste met het tweede equivalentiepunt intuïtief moeten leiden tot de keuze van de meest precieze?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [chemie] titratie fosforzuur

Ja, ik neem aan dat het vraagstuk zoekt naar de grootste/steilste pH sprong.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: [chemie] titratie fosforzuur

Ja, ik neem aan dat het vraagstuk zoekt naar de grootste/steilste pH sprong.


Dat dach ik ook, bedankt voor de uitleg!

Reageer