Springen naar inhoud

[natuurkunde] oppervlakte parachute

• Log in om te kunnen reageren

qjja

qjja

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 16:55

hallo,

Ik zit in 5VWO
Ik moet een PO maken en dat doe ik over de vorm van een parachute. Hierbij houden we het oppervlakte gelijk terwijl we de vorm veranderen.
Maar nu loop ik ergens op vast.
Namelijk dat ik niet weet of ik bij de oppervlakte van een halve bol de oppervlakte van het doek moet nemen of de
openingsoppervlakte. Als ik het kon tekenen was het makkelijker geweest uit te leggen. Maar ik wil dit natuurlijk graag weten.
Daarnaast zou het ook fijn zijn als jullie een experiment weten te bedenken waarmee ik hier achter kunnen komen

MvG,
Quinten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2009 - 17:00

Dag Qjja, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

G……N ONNODIG OPMAAK-GEBRUIK

Een vraag wordt niet duidelijker van een afwijkende lettergrootte. We hebben het terug op standaard gezet.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 februari 2009 - 17:12

Het openings- of vang-oppervlak

qjja

qjja

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 17:17

naar de moderator: ik lees altijd makkelijker als de letters groter zijn(dyslexie) maar bedankt

naar thermo:
ik bedoel of :
- de oppervlakte van de parachute als je hem helemaal uit legt, dus helemaal plat.
- de oppervlakte van de opening aan de onderkant: dus zeg maar de luchtopening

alvast bedankt
Q

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2009 - 17:24

Daarnaast zou het ook fijn zijn als jullie een experiment weten te bedenken waarmee ik hier achter zou kunnen komen

Simpel, naai je parachute van onderen dicht, en kijk of je harder valt of niet. Het doekoppervlak blijft in dat geval namelijk gelijk, het openingsoppervlak niet.

Maar zonder geintjes, dat zal niet meevallen. Ik neem aan dat dit gaat over de luchtweerstand die de parachute ondervindt. Twee eigenschappen van de parachute staan in de daarvoor toepasselijke formule, namelijk de openingsoppervlakte A en de luchtweerstandscoŽfficiŽnt Cw, die van alles te maken heeft met vorm e.d.

naar de moderator: ik lees altijd makkelijker als de letters groter zijn(dyslexie) maar bedankt

Ik begrijp het. Maar dat zou dan toch alleen gaan over je eigen berichten, niet die van een ander, en zo komt het topic er weer heel rommelig uit te zien. Dat is ook niet handig voor een dyslect. Laten we het dus maar gewoon standaard houden, en probeer dan je schermweergave aan te passen of zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 februari 2009 - 19:11

Een vlieger is stabieler dan een parachute.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2009 - 00:15

Daarnaast zou het ook fijn zijn als jullie een experiment weten te bedenken waarmee ik hier achter kunnen komen

Een paar leuke en leerzame sites:
http://www.seed.slb....chute/notes.htm
bekijk ook de links in dat grijze kadertje onderaan de pagina.

En hier staat hoe je een parachute kan maken (halve bol):
http://www.cit.gu.ed...a/chute_design/
Er staan zelfs links in naar een Excel file voor berekeningen hoe je stof dient te snijden voor een patroon.

Mogelijke beperking: alles Engelstalig
Eric

semmm

semmm

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2009 - 18:08

umm ik snap niet helemaal wat je wil bereiken met je PO, misschien moet je daar zelf ook even goed over nadenken dat geeft meteen een goede richting. vorm tijdens het vliegen, vorm tijdens de opening?

een parachute heeft een bepaalde vorm zodat hij zich gedraagt als vleugel, om te zorgen dat de parachute zich met lucht kan vullen heeft de parachute gaten aan de voorkant zitten, deze hebben alleen een functie tijdens de opening, om te zorgen dat de parachute vorm krijgt. (daarna ook nog gedeeltelijk omdat de stof waarmee een parachute gemaakt is een deels lucht doorlatend is).

je kan een parachute (de moderne "square" parachutes) dus beschouwen als een vleugel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures