Springen naar inhoud

[scheikunde] verband tussen ph en geleidbaarheid van koffie

• Log in om te kunnen reageren

Banaan123

Banaan123

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2009 - 17:04

Ik moet voor school een PO maken over zure koffie. Nou moet ik bedenken of er een verband bestaat tussen de ph van koffie en de geleidbaarheid. Ik heb de koffie getriteerd met natronloog, de Ph liep van 5 op naar 8. De geleidbaarheid was in het begin 4,8 mA en eindigde met 3,8. Geen grote verandering dus. Heeft iemand enig idee hoe het werkt met de geleidbaarheid in koffie?
En of er een verband is tussen de ph en de geleidbaarheid?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2009 - 17:09

Dag Banaan123, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2009 - 23:04

En of er een verband is tussen de pH en de geleidbaarheid?

Nee.
Geleidbaarheid is een kwestie van ionconcentratie, en type (lees: beweeglijkheid van) ionen in de oplossing. Afhankelijk van de ionen die de zuurgraad veroorzaken en de stof gebruikt om te neutraliseren zou de geleidbaarheid zowel kunnen dalen als stijgen. Je kunt oplossingen maken van zoutzuur, natronloog en keukenzout (of om het even wat voor zouten of zuren) die alledrie een gelijke geleidbaarheid hebben.

De geleidbaarheid was in het begin 4,8 mA

eenheid van geleidbaarheid is mS/cm, dus ik neem aan dat je iets anders hebt gemeten, waarschijnlijk stroomsterkte tussen twee elektroden? Houdt wel verband met geleidbaarheid natuurlijk (en is de basis van een geleidbaarheidsmeting).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures