[natuurkunde] krachten, energie watt, vermogen...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

[natuurkunde] krachten, energie watt, vermogen...

Dag allemaal,

ik heb woensdag een examen natuurkunde en ik was nog wat aan het leren, ik begrijp het opzich goed, maar ik raak soms een beetje de kluts kwijt bij het uit elkaar halen van de verschillende grootheden enzo.

ZOuden jullie me daarom kunnen vertellen wat je precies uitrekent bij de volgende gegevens en wat elk gegeven zelf inhoud.

E=P x t

P=F x v

W=F x s

en wat is kilowattuur?

hartstikke bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] krachten, energie watt, vermogen...

Dag Casper11, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] krachten, energie watt, vermogen...

om te beginnen, maak een natuurkundewoordenboekje:
GROOTHEID EENHEID
wat je meet symb. de maat waarmee je meet symb.
energie E joule J
tijd t seconde s
vermogen P watt W
enz etc usw .....
en leer dat gewoon straal van buiten, van links naar rechts, rechts naar links, van het midden naar links én rechts. Ook voor een VWO-er worden dat in een héle middelbare-school-loopbaan niet meer dan een stuk of 40 regeltjes, niks maar dan ook niks vergeleken met de woordenlijstjes die je voor elke taal moet kennen.

Grammaticaregeltjes van de natuurkunde zijn de formules

Bijvoorbeeld energie:

Vermogen is de energie die in één seconde geleverd wordt, P=E/t.

Dat soort formules is handig om te kennen, en in geval van twijfel zijn er altijd nog de formulebladen of BINAS.

Dan is het handig als je met eenheden kunt rekenen.

eenheid van energie is joule (J) , van tijd seconde (s)

vermogen is energie gedeeld door tijd, P= E/t

eenheid van vermogen is dan eenheid van energie gedeeld door eenheid van tijd, J/s. Voor die J/s is een andere naam verzonnnen om een natuurkundige uit het verleden te eren, nl watt.

Nou is 1 joule een verdomd klein beetje energie. Om de getallen op je energierekening een beetje overzichtelijk te houden neem je het vermogen in W, en je meet hoe lang dat aanstaat in uren (h)

elektrische energie E = P x t , in eenheden W x h = Wh.(wattuur) Dat zijn er al gauw nog duizenden.

Bij afstanden gaan we in zo'n geval niet meer in meters maar in kilometers praten. 1000 m = 1 km.

Doen we hier ook. 1000 Wh = 1 kWh.

Als je dat weer omrekent naar joule staat 1 kWh gelijk aan 3 600 000 J. (3600 seconden in een uur en kilo staat voor het getal duizend). Toegegeven, niet zó handig, maar het is nou eenmaal zo gegroeid in het verleden en is dus niet zo makkelijk uit te roeien.

Last but not least: hou het gestructureerd.

zie de microcursus:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=46674
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] krachten, energie watt, vermogen...

bedankt, ik begrijp het nu wel.

ik zal aan alle regels denken, ik zit de laatste tijd veel op een forum waar men niet zo veel regeltjes heeft dus dit is even wennen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] krachten, energie watt, vermogen...

ik zit de laatste tijd veel op een forum waar men niet zo veel regeltjes heeft dus dit is even wennen.
Ik beland regelmatig op forums waar het een onoverzichtelijk zootje is en ik zelden vind wat ik zoek. Dat is precies wat we hiermee zoveel mogelijk proberen te vermijden. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer