Productie transistors

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 114

Productie transistors

Ik heb nu op school een vak genaamd, computerarchitectuur en we hebben het daar nu over processoren.

Het is tijdens deze lessen van dit vak dat volgende vraag in me is opgkomen.

Hoe maakt men tansistors zo klein dat men er miljoenen op een oppervlakte van enkele vierkante centimetrs krijgt?

En zelfs als men ze zo klein gemaakt krijgt hoe bouwt men dan de transistorschakelingen die de logische poorten vormen op zo'n kleine schaal?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Productie transistors

Lithografische technieken.

In der aktuellen Serienfertigung werden Chips mit Lithographie hergestellt - mittels Masken und Belichtung. Wie bei einer Schablone, mit der ein Muster an eine Wand gesprüht wird, werden dafür Wellen gebraucht, die sich schon lange nicht mehr im Spektrum des sichtbaren Lichtes bewegen. Im nächsten Schritt der Masken-Lithographie ist sogar kurzwellige Röntgenstrahlung nötig, vornehmer als "Extreme Ultra-Violet" (EUV) bezeichnet.

BRON: http://www.golem.de/0810/63204.html (datum 23 feb 2009)
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Productie transistors

Lithografische technieken.
Lithografie is zeker een van de meest belangrijke factoren, maar niet de enige.

Er zijn veel meer proces aspecten die het totale oppervlak van een transistor bepalen. Hier nog een paar:

Ionen implantatie: beter gecontrolleerde inbrenging van je doop atomen, met de mogelijkheid die atomen op een bepaalde diepte en door lagen heen te schieten.

Etstechnieken: Naast litho wordt je transistor oppervlak sterk door etstechnieken bepaald. Van nat naar droog etsen levert bijvoorbeeld al zeer veel oppervlaktewinst op.

In een notedop:

Poorten zijn binnen IC's vaak standaard componenten die meestal in een bibliotheek zijn ondergebracht. Hier vindt je dus AND poorten, OF poorten, etc. Meestal wordt er een functie gedefinieerd, waaruit een logische schakeling rolt en deze wordt door een computer vertaald naar een ontwerp binnen een IC. Een IC bestaat uit een aantal verschillende lagen meestal een maskerlaag genoemd. In een laag worden bijvoorbeeld de verbindingen gedefinieerd en in andere algen de compnenten van de transistors. Met deze maskers worden dan in de fabriek de IC's gemaakt.

"Geintegreerde MOS-schakelingen" van Ir. H.J.M. Veendrick is een aanrader op dat gebied.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Productie transistors

joren schreef:Ik heb nu op school een vak genaamd, computerarchitectuur en we hebben het daar nu over processoren.

Het is tijdens deze lessen van dit vak dat volgende vraag in me is opgkomen.

Hoe maakt men tansistors zo klein dat men er miljoenen op een oppervlakte van enkele vierkante centimetrs krijgt?

En zelfs als men ze zo klein gemaakt krijgt hoe bouwt men dan de transistorschakelingen die de logische poorten vormen op zo'n kleine schaal?
Dat is geen verhaal dat je in een paar alinea's op kunt schrijven. Het is nogal complex. Een goede zoekterm is misschien semiconductor processing. Of halfgeleider fabricage.

(optische) Lithografie is een belangrijke stap. Andere stappen zijn depositie (het neerleggen van een laagje) etsen (etsen in het laagje) en ionen implanteren. Eigenlijk zoals Franske zegt, alleen heeft die het over IC's de fabricage van IC's zoals een p-channel mosfet, is geleikend aan dat van een computer chip, behalve dat de computerchip vele malen kleiner en gecompliceerder is.

Het is denk ik een goed idee om eerst de fabricage van IC's uit te leggen voordat je de computer chip uit gaat leggen. De architectuur van een pc-chip is namelijk ook nog eens vrij complex, en is iets waar ik niet veel van af weet.

Hier is de engelse wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor...ice_fabrication

Het heeft nog geen nederlandse, misschien is dat een goed plan dat op te schrijven en te posten.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Productie transistors

Het is nogal complex.
Understatement van het jaar :D


Het is denk ik een goed idee om eerst de fabricage van IC's uit te leggen voordat je de computer chip uit gaat leggen. De architectuur van een pc-chip is namelijk ook nog eens vrij complex, en is iets waar ik niet veel van af weet.
Processing zal niet veel verschillen, zij het dat bij de productie van een Pentium of AMD meer geavanceerde apparatuur en materialen worden gebruikt.

Ik heb hier prima materiaal liggen, helaas company confidential..........
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer