[biologie] foetale bloedsomloop

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 115

[biologie] foetale bloedsomloop

Hoi,

Vermenging van zuurstofrijk en zuurstofarm bloed (bij de foetale bloedsomloop) vindt plaats in:

- De rechter boezem: zuurstofarm bloed uit de bovenste holle ader en zuurstofarm bloed uit de onderste holle ader.

- In de onderste holle ader: zuurstofarm bloed vermengt met zuurstofrijk bloed uit de navelstrengader.

Kan iemand dit misschien even uitleggen? Ik snap het namelijk niet helemaal. En dan heb ik het over de tweede. (Ik heb wel een tekening van de foetale bloedsomloop tot mijn beschikking.)

Berichten: 339

Re: [biologie] foetale bloedsomloop

Nectar schreef:Vermenging van zuurstofrijk en zuurstofarm bloed (bij de foetale bloedsomloop) vindt plaats in:

- De rechter boezem: zuurstofarm bloed uit de bovenste holle ader en zuurstofarm (-rijk?) bloed uit de onderste holle ader.

- In de onderste holle ader: zuurstofarm bloed vermengt met zuurstofrijk bloed uit de navelstrengader.

Kan iemand dit misschien even uitleggen? Ik snap het namelijk niet helemaal. En dan heb ik het over de tweede.
Het bloed van de foetus wordt in de placenta van zuurstof voorzien. Het zuurstofrijke bloed komt in de lever van de foetus daarna in de onderste holle ader. Het bloed wat bij de foetus door de darmen, nieren en benen loopt (zuurstofarm) komt ook in de onderste holle ader. In de onderste holle ader is dus zowel zuurstofarm als zuurstofrijk bloed aanwezig. Er zal menging optreden.

(Hoewel deze site onderaan pag 6 beschrijft dat er maar weinig menging gebeurt, door de snelheid en de richting waarmee het bloed stroomt - hoe dat zou moeten werken weet ik ook niet).

Reageer