[wiskunde] oppervlakte lemniscaat van bernoulli

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

[wiskunde] oppervlakte lemniscaat van bernoulli

Tijdens een oefening over integralen stuitte ik op volgend probleem:

bereken de oppervlakte van het vlakdeel begrensd door de kromme r = sqrt(cos(2t)) (poolcoordinaten)

wat ik wou proberen was de integraal te nemen van r^2/2 dt tussen 0 en 2Pi , dit gaf me als resultaat 0, wat niet kan uiteraard. Wat is er fout met de integraal tussen die 2 hoeken ? en tussen welke hoeke moet de integraal dan wel varieren ?

thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] oppervlakte lemniscaat van bernoulli

Die formule werkt voor een gesloten poolkromme die zichzelf niet snijdt. Je kunt de helft van het lemniscaat (precies een keer) beschrijven voor t tussen -pi/4 en pi/4; het resultaat moet je dan nog verdubbelen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 228

Re: [wiskunde] oppervlakte lemniscaat van bernoulli

Die formule werkt voor een gesloten poolkromme die zichzelf niet snijdt. Je kunt de helft van het lemniscaat (precies een keer) beschrijven voor t tussen -pi/4 en pi/4; het resultaat moet je dan nog verdubbelen.
uitegerekent zie ik idd dat het zo is, maar ik snap niet waarom dat dat de helft geeft van het lemniscaat :s

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] oppervlakte lemniscaat van bernoulli

Door de vierkantswortel moet je alleen kijken naar t-waarden waarvoor cos(2t) niet negatief is. Een eerste periode is dan van -pi/4 (daar heb je een nulpunt) tot pi/4 (tweede nulpunt). In deze twee punten zit je in de oorsprong (r = 0), ertussen maak je één boog van het lemniscaat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 228

Re: [wiskunde] oppervlakte lemniscaat van bernoulli

OK, ik begrijp het, merci!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] oppervlakte lemniscaat van bernoulli

Graag gedaan!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer