Levensduur van lampjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Levensduur van lampjes

Ik wil graag de levensduur van lamjes testen om te bepalen welk soort lamje het meest geschikt is voor mijn toepassing.

Nu kan ik dit doen door een aantal lampjes simpelweg te latern branden en deze tijdsduur te mete. Maar de lampjes hebben een opgegeven levensduur van 16000 en 75000 uur, dus simnpelweg laten branden zou wel wat erg lang duren. Weet iemand een geschikte opstelling voor deze test uit te voeren, evt gecombineerd met een wiskundige berekening.

Edit moderator (Bart): Typen in hoofdletters wordt gezien als schreeuwen. Verder voortaan in het juiste forum posten. Dit heeft niks te maken met wetenschapfsforum feedback

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Levensduur van lampjes

Er is maar één goede manier en dat is toch echt: uitproberen. Zo doen de onderzoeksinstituten het ook.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Levensduur van lampjes

Er is maar één goede manier en dat is toch echt: uitproberen. Zo doen de onderzoeksinstituten het ook.


Ja en nee. "onderzoeksinstitiuten" of fabrikanten, werken met ervaringstabellen. Ze testen dus bijvoorbeeld een lamp op een te hoge spanning en hebben daar omrekeningstabellen bij die in de loop der jaren voor een bepaald type zijn gevormd. Voor nieuwe typen is dat natuurlijk lastig, maar vaak kun je niet wachten omdat het gewoon te lang gaat duren. In het begin van de CD spelers was het bijvoorbeeld daarom ook niet mogelijk om de levensduur op de te geven omdat er nog te weinig ervaring met halfgeleiderlasers was.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Levensduur van lampjes

De lampenfabrikanten testen ook door gewoon proberen.

Je kunt het proces misschien versnellen aan de hand van de vuistregel die ik op school heb geleerd: een verlaging van de spanning met 5% verdubbelt de levensduur.

Andersom: een verhoging van 5% halveert de levensduur.

Dus 10% meer spanning: een kwart, 15% meer spanning: een achtste van de levensduur, enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Levensduur van lampjes

Veel lampen tegelijk testen, bijvoorbeeld 1000 stuks. De tijd die het duurt voordat de eerste drie kapot gaan zegt iets over de gemiddelde levensduur van de lampen in het algemeen. Op die manier heb je veel eerder resultaat dan één lamp testen en wachten tot die kapot gaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer