I profiel berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

I profiel berekenen

Hallo,

Ik ben opdracht gekregen om te berekenen, het moment waarop een ligger (op 2 steunpunten) wel/niet bezwijkt. uitgaande van een puntlast in het midden van de ligger.

Het betreft een I profiel van houten latjes (8x37mm of 8x17mm) verbonden met lijm.

De ligger mag niet langer zijn dan 1000mm en niet korter dan 500mm

Het is de bedoeling om een formule blad te maken.

Als buigspanning voor 't hout dient te worden aangehouden: 24N/mm2

De ligger mag niet langer zijn dan 1000mm en niet korter dan 500mm

Ik heb verder geen natuurkundige achter grond en snap er dan ook niks van.. enigste wat ik weet is dat het veel te maken heeft met sterkteleer (max moment).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: I profiel berekenen

Dit onderwerp is wat te specifiek voor het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Om hulp schreeuwen in een titel waarderen we overigens niet. Ik heb je titel even opgepoetst.

Verder, als je geen natuurkundige achtergrond hebt is dit toch geen zinnige opdracht? Alle moeite die iemand hier gaat doen om dit uit te leggen is dan toch voor niks?

Juist omdat er een formuleblad gemaakt moet worden voor een ligger waarin zowel profielafmetingen als overspanning als variabelen invulbaar moeten blijven wordt er nogal wat inzicht verwacht. Als je hier helemaal niks van snapt dan is dat toch ook voor jou moeite voor niks? Dan kun je toch beter eerst eens aan wat eenvoudige statica beginnen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: I profiel berekenen

Zoals Jan aangeeft kan best eens in de sterkteleer boeken duiken. Het gaat niet voor de hand liggen aangezien je ook spanningen hebt die de flenzen uit elkaar kunnen trekken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer