[natuurkunde] hysteresis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 117

[natuurkunde] hysteresis

Hallo,

Ik ben voor mijn practicumverslag op zoek naar toepassingen van het hysteresiseffect.

Na lang zoeken op het net heb ik gevonden dat dit wordt toegepast bij

*) transformatoren

*) magnetische opnamesystemen

Maar verder vind ik er niets over..

Is er iemand die hierover een uitgebreidere bron kent? (Of eventueel over andere toepassingen?)

Heel erg bedankt!

dmx

Berichten: 339

Re: [natuurkunde] hysteresis

Iets compleet anders: therapeutische elastische kousen ("steunkousen", afgekort TEK):
Tot nu toe werd de stiffness (semi-)statisch gemeten in het laboratorium. Dit betekent dat TEK’s afhankelijk van de gebruikte meettechniek slechts enkele malen worden opgerekt en gerelaxeerd en de kracht die hiervoor nodig is, wordt gebruikt om de stiffness te berekenen. TEK’s zijn echter werkzaam onder dynamische omstandigheden. Tijdens loopbewegingen zorgen de kuitspierpomp en de stugheid of stijfheid van het compressiemateriaal voor drukpulsaties, het zogenaamde ‘masserende effect’. Een tweede belangrijke karakteristiek van TEK’s die een rol speelt onder dynamische omstandigheden is de hysteresis ofwel ‘stroperigheid’ van een kous. Dit is een materiaaleigenschap die tot stand komt door wrijving in het breiwerk van de TEK, met andere woorden de wrijving die ontstaat tussen de diverse draden en steken. Deze karakteristiek bepaalt in hoeverre een TEK de omvangveranderingen van het been tijdens het lopen kan volgen.

C.P.M. van der Wegen-Franken, H.A.M. Neumann. De dynamische stiffness index van therapeutische elastische

kousen. Ned tijdschr dermat ven 2006 (12): 15-17.

Berichten: 117

Re: [natuurkunde] hysteresis

Sorry, ik had er moeten bijzeggen dat ik wel degelijk hysteresis bij magnetisatie bedoel.

Mijn excuses.

Toch heel erg bedankt!

Reageer