[natuurkunde] wet van behoud van impuls

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[natuurkunde] wet van behoud van impuls

De wet van behoud van impuls zegt dat de som van impulsen in een geïsoleerd systeem gelijk blijft. Is er dan ook sprake van een behoud van totale snelheid aangezien de massa's toch niet gaan veranderen of zit ik daar fout.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] wet van behoud van impuls

Dag Cedric1, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Oh, enne, haken rond je vakgebied-tag graag [vierkant].....

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: [natuurkunde] wet van behoud van impuls

Ik heb geen vierkante haakjes op mijn toetsenbord, of ik heb ze in ieder geval nog niet kunnen vinden. Ik wil er natuurlijk wel iets zelf voor doen, maar ik zit gewoon vast in deze stelling. Ik veronderstel dat er geen massaverlies mogelijk is in een geïsoleerd systeem, het lijkt me dus ook logisch dat de som van de snelheden gelijk is. Ik heb me al gek gezocht op ergens waar ik dit antwoord kan vinden en dat vind ik nergens. Dus nu denk ik dat dat antwoord fout moet zijn. Ik zoek gewoon iemand die mij met mijn redenering terug op het juist pad wil zetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] wet van behoud van impuls

Ik heb geen vierkante haakjes op mijn toetsenbord, of ik heb ze in ieder geval nog niet kunnen vinden. Ik wil er natuurlijk wel iets zelf voor doen, maar ik zit gewoon vast in deze stelling.
Je hebt je probleem netjes uitgelegd, dan heb je toch zát gedaan op dát gebied? En op een manco daar werd je toch niet gewezen, slechts op wat formaliteitjes? Heb je geen vierkante haken, kopieer dan een volgende keer een tag uit een andere topic, plak en pas aan.
Ik veronderstel dat er geen massaverlies mogelijk is in een geïsoleerd systeem,
Laten we daar maar even van uitgaan, mag in de praktijk wel.
het lijkt me dus ook logisch dat de som van de snelheden gelijk is.
Als je die snelheden vectorieel optelt (want snelheid is een vectoriële grootheid) is dat inderdaad zo. Laat twee gelijke kleibolletjes met 50 m/s elk frontaal op elkaar botsen, en je houdt een stilstaande kleiklodder over. Het lijkt of er aan de snelheden van alles verandert, maar vectorieel is er aan de "totale" snelheid inderdaad niets veranderd.
Ik zoek gewoon iemand die mij met mijn redenering terug op het juist pad wil zetten.
begint het al een beetje te gloren in de duisternis? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: [natuurkunde] wet van behoud van impuls

Prima dat was zo'n beetje wat ik nodig had om m'n probleem op te lossen. Dank je.

Berichten: 1.007

Re: [natuurkunde] wet van behoud van impuls

Als je die snelheden vectorieel optelt (want snelheid is een vectoriële grootheid) is dat inderdaad zo. Laat twee gelijke kleibolletjes met 50 m/s elk frontaal op elkaar botsen, en je houdt een stilstaande kleiklodder over. Het lijkt of er aan de snelheden van alles verandert, maar vectorieel is er aan de "totale" snelheid inderdaad niets veranderd.
Dit is inderdaad een voorbeeld waarbij de som van de snelheden gelijk blijft, maar dat komt natuurlijk omdat beide massa's gelijk zijn! Maak de massa's verschillend en je verhaal gaat al niet meer op. Het heet niet voor niets behoud van impuls en niet behoud van snelheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] wet van behoud van impuls

Maak de massa's verschillend en je verhaal gaat al niet meer op. Het heet niet voor niets behoud van impuls en niet behoud van snelheid.
correct. ik was onvolledig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer