Sterke kernkracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Sterke kernkracht

Hey,

Ik heb een vraag over de sterke kernkracht.

Een baryon, bijvoorbeeld een proton bestaat uit drie quarks , elk van deze quarks heeft een kleurlading die kan veranderen. En elk baryon (en hadronen in het algemeen) mag géén netto kleurlading hebben. Gluonen dragen deze kleurlading waardoor quarks hun kleuren kunnen 'verwisselen'. Ik heb begrepen dat dit de sterke kernkracht is, en zorgt dat quarks bij elkaar blijven.

Mijn vraag; Hoe doen die gluonen dat precies? Ik bedoel, hij wordt uitgezonden door de ene quark, waarbij hij o.a. zijn kleurlading meegeeft, en wordt vervolgens geabsorbeerd door de andere quark. Maar welk gedeelte van dit proces zorgt ervoor dat de quarks bij elkaar blijven? Hebben gluonen een (afwisselende) aantrekkende/afstotende kracht oid?

En daarnaast zijn hadronen met een netto kleurlading altijd instabiel, hoe komt dat? Ik denk omdat er dan geen kleur-interacties (weet niet hoe die term heet) kunnen plaatsvinden, maar nogmaals, wat is er zo belangrijk aan die kleuruitwisseling?

En ik heb nog een vraag over kleurlading in het algemeen. Zegt de kleurlading van bijvoorbeeld een quark iets over zijn eigenschappen? En kan elk type quark elke kleurlading hebben? Of moeten bijvoorbeeld up-quarks altijd een bepaalde kleurlading hebben ofzo?

Volgensmij is dit niet echt een alledaags onderwerp maar ik heb er vertrouwen in dat iemand hier er wel meer verstand van heeft.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Sterke kernkracht

Misschien kom je hiermee iets verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gluon
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Sterke kernkracht

Misschien kom je hiermee iets verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gluon


Daar was ik al geweest, de engelse wikipedia heeft zelfs een hele pagina over kleurlading.

Maar daar staan geen directe antwoorden op mijn vragen, alleen dat kan natuurlijk ook aan mijn gebrek aan inzicht liggen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Sterke kernkracht

Op uw eerste vraag heb ik niet onmiddellijk een antwoord, op de tweede wel.

Een kleurlading zegt niets over het quark zelf. Een quark kan elk van de 3 kleuren (rood, groen en blauw) hebben. Je moet je dit niet voorstellen alsof dat quark effectief een kleur heeft, het principe van "kleuren" heeft men theoretisch ingevoerd om er makkelijk mee te kunnen rekenen. Het is dus iets wat volledig conceptueel is. Er bestaan dus ook geen experimenten om de kleur van een quark te meten (wat logisch is aangezien een quark niet alleen kan voorkomen).

Terwijl ik dit typ, zie ik in waarom een hadron altijd kleurloos moet zijn: je mag geen verschil kunnen maken tussen 2 hadronen. Als voorbeeld: een proton is een proton, je kan geen onderscheid maken tussen 2 protonen. Als een proton een netto kleur zou hebben, zou die mogelijkheid wel bestaan, dan is er een fundamenteel probleem.

Reageer