[politiek] "migranten stemplicht/recht"

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 740

[politiek] "migranten stemplicht/recht"

Wel van vinden jullie ervan? Ik weet het niet aan de ene kant is het van waarom moet iemand stemmen die geen belg is. Ik bedoel dat is volgens mij een basis van wat democratie is. Maar aan de andere kant neem ik aan dat ze belastingen betalen en dan mogen ze eigenlijk wel beslissen wat met dat geld gebeurt.

Persoonlijk zou ik nee stemmen. Op het principe dat je stemplicht krijgt als je Belg bent.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [politiek] "migranten stemplicht/recht"

van mij mogen zij gerust stemrecht krijgen als ze pakweg 5 of langer in Belgie wonen. ze wonen hier, dus hebben ze het recht om mee te keizen wie er in de regering komt. Zoals XP het ook zei: ze betalen belastingen evengoed als belgen.

Stemplicht zou ik ze zeker niet geven, ze zijn hier immers als "gast". Maar wie interesse heeft in de politiek en mee wil beslissen over de regering, mag gerust stemmen van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [politiek] "migranten stemplicht/recht"

Maar dan mag je stemmen in twee landen, je land van herkomst en België. Ook is het zo dat mijn vader geen stemrecht heeft alhoewel hij al 15 jaar in dat land woont en belastingen betaalt..... Dat geld voor denk ik alle landen. Als ik in Amerika werk heb ik geen stemrecht, als ik in Nederland woon ook niet etc etc. Dus zie ik niet goed in waarom het in België opeens wel moet.

Ik vind het een beetje bizzar en ben nogaltijd niet overtuigt, maar leun wel aan naar nee.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [politiek] "migranten stemplicht/recht"

als je MAG stemmen, dan moet je voor jezelf uitmaken welk land voor jou jouw land is en daarvoor stemmen.

Ik vind het gewoon het meest logische dat je mag stemmen in het land waarin je woont.

Maar bij ons mogen denk ik leden van EU (zeker Nederlanders) al jaren stemmen in ons land zonder belgische nationaliteit.

Waarom ze dat waarschijnlijk in belgie willen invoeren: ze hopen op extra stemmen tegen het vlaams blok, maar heel hun gedoe zou wel eens tegen hen kunnen keren.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [politiek] "migranten stemplicht/recht"

Hebben ze in Belgie geen stemplicht, ik bedoel de autochtone Belg?

Ik denk niet dat je migranten moet kunnen laten stemmen. Zoveel zijn het er trouwens ook niet.

Je kunt toch niet verwachten dat een immigrant die nog maar net de taal kent, al een gedegen keuze kan maken op dat gebied? Dat kan ik nog niet eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [politiek] "migranten stemplicht/recht"

In ieder geval doet het er niet zo echt toe. De meeste partijen lijken op elkaar en ze maken er een zooitje van, de ene gewoon iets minder dan de andere. In iedergeval is het wel een ingewikkeld probleem.

Geef je stemrecht of plicht? Als ze mogen stemmen waarom mogen ze niet opkomen als partij? Zet je dan een grens tussen eu en niet eu? Of mag iedereen dan hier als politicus optreden? Wat weer niet eerlijk is. Welke eisen stel je als je dan als je toch grenzen zet? Moeten ze hier een aantal jaar wonen of gewoon belasting betalen? Lijkt me niet simpel en ik denk dat het bij veel mensen in het verkeerde keelgat gaat schieten als ze opeens toelaten dat iedereen mag stemmen en verkozen worden (wat in princiepe het eerlijkste is en geen discriminatie teweeg brengt)
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [politiek] "migranten stemplicht/recht"

Bij ons is inderdaad stemplicht, maar er zou stemrecht komen voor migranten.

De materie ligt in ons land zeer gevoelig door de sterke opkomst van het vlaams blok. zij zijn nu een sms-actie begonnen waarbij mensen neen naar een nummer kunnen sturen.

Ik vrees dat we met dit nog niet aan de nieuwe "patatten" zijn.

Re: [politiek] "migranten stemplicht/recht"

Krijgen de Belgen die in het buitenland wonen daar nu ook stemrecht ?

Ik heb lange tijd in het buitenland gewoond en me dat nooit afgevraagd.

Het zal de Pakistanees met zijn nachtwinkel een zorg wezen wie de Schepen van de vuilbak is.

Al bij al is dit democratie,het beste van alle slechte systemen.

Dus doe wat je niet laten kunt,maar laat mij vooral gerust.

Ja Noortje,regelmatig krijgt het blok wat koren op zijn molen.

Zo verging het ook in Duitsland.Hitler werd ook democraties verkozen.

Eens een monster aan de macht en de doos van Pandora is open.

Reageer