Springen naar inhoud

Werking flitspaal

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

• Gast

Geplaatst op 31 mei 2005 - 12:43

Hallo,
Ik ben bezig met een nwo over flitspalen. Maar ik zou graag willen weten hoe deze flitspalen nou precies werken. Ik heb gehoord over lussen in het wegdek, maar andere zeggen dat het met radar straling gaat. Wie kan dit mij uitleggen.
M.v.g. Wout :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2005 - 13:22

De flitspaal die algemeen bekend staat als flitspaal, werkt gewoon met radar. Een auto rijdt naar de flitspaal toen, die meet de afstand tussen auto en flitspaal in een bepaald tijdsbestek, en aan de hand daarvan wordt de snelheid bepaald. Is die boven een bepaalde limiet, lach dan je tanden maar bloot.

De lussen waar jij op doelt is een andere methode van snelheidbepaling, waarbij lussen in het wegdek passerende auto's registreren, en zoveel 100 meter later weer. Dit om de gemiddelde snelheid over een stuk te bepalen. Verder weet ik er niks van.

Ik hoop dat zowel Wout als z'n vriendin (waarvan ik een post heb verwijderd) hiermee geholpen zijn:D.
Appareo decet nihil munditia?

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2005 - 13:26

Flitspalen bij stoplichten werken met lussen in het wegdek. Als je over zo'n lus rijdt als het licht rood is wordt er geflitst.

Snelheidspalen werken met snelheidsmeting. Volgens mij gaat dat tegenwoordig met laser.
β-Damascenon en maneschijn

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2005 - 14:40

De flitspaal die algemeen bekend staat als flitspaal, werkt gewoon met radar. Een auto rijdt naar de flitspaal toen, die meet de afstand tussen auto en flitspaal in een bepaald tijdsbestek, en aan de hand daarvan wordt de snelheid bepaald. Is die boven een bepaalde limiet, lach dan je tanden maar bloot.

Zo werkt het niet precies. De auto rijdt van de flitspaal af en daardoor is de frequentie van de teruggekaatste radargolven lager dan de door de paal uitgezonden frequentie. Met dit Doppler-effect wordt de snelheid bepaald.
Hetzelfde effect als het passeren van spoorbomen in een trein of een passerende auto met sirene.

Overigens is dit onlangs nog in dit forum besproken.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2005 - 18:24

Overigens is dit onlangs nog in dit forum besproken.

Precies, en daar gaan we dan ook nu verder:
http://www.wetenscha...?showtopic=9548
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures