Springen naar inhoud

[scheikunde] Hoeveelheid actieve stof in aspirine

• Log in om te kunnen reageren

th02

th02

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2009 - 21:58

Hoi!

Onlangs heb ik een titrimetrische bepaling uitgevoerd van de hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirinetabletten van 500 mg. Ik loste daarvoor de tablet op in 20 ml gedestilleerd water, vervolgens verwarmde ik het mengsel om er zeker van te zijn dat de tablet volledig oploste. Daarna titreerde ik de oplossing met 0,20 M natriumhydroxide. Ik kwam uit dat de hoeveelheid acetylsalicylzuur in één aspirinetablet 694,1 mg bedraagt. De tablet weegt slechts 500 mg. Hoe moet ik dit overgewicht aan actieve stof verklaren???

Grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2009 - 22:05

Dat kan toch helemaal niet?! Je hebt ergens een fout gemaakt. Titreren doe je overigens meer dan 1 keer 8-)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2009 - 22:08

heb je je titeroplossing gekalibreerd?
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2009 - 00:21

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

th02

th02

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2009 - 08:59

de titratie heb ik drie keer uitgevoerd en ik heb dan het gemiddeld toegevoegd volume aan NaOH berekend.
ik heb nu eens gerekend met de kleinste waarde, namelijk 12,8 ml en ik bekom een acetylsalicylzuurgehalte van 460 mg op 500 mg. Daar kan ik mee leven...

Grtz

PS: de NaOH werd niet gekalibreerd.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2009 - 09:46

Als je met de kleinste waarde wél onder de 500 gram uitkomt liggen je volumes erg ver uit elkaar. Dan heb je gewoon erg slordig getitreerd. Dat klinkt hard, maar zo is het. Met een volumetrische titraties kun je tot op 4 cijfers nauwkeurig bepalen, dat wil zeggen dat in het 2e cijfer achter de komma een verschil kan en mag zitten tussen de metingen, maar niet meer.

Drie keer meten, en dan alleen de laagste waarde gebruiken omdat die toevallig goed overeenkomt met wat je zou verwachten is niet de juiste weg. Gewoon opschrijven wat je gemeten hebt, het gemiddelde van deze waardes gebruiken, en met die waarde verder rekenen, zoals je gedaan hebt.

Daarna kun je er een opmerking bijzetten dat deze waarde niet realistisch is, en aangeven waar dat aan zou kunnen liggen. Twee redenen zijn hier al gegeven, namelijk slordig titreren of een titeroplossing die geen 0,20 M was. Er zijn overigens meer mogelijkheden.

Tenzij je ziet dat een meting duidelijk afwijkt van de overige 2, dan laat je die meting weg (over liever: je doet hem over). Maar ook dan moet je dat duidelijk vermelden.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2009 - 10:05

PS: de NaOH werd niet gekalibreerd.

Dit moet altijd een 2 M NaOH oplossing maken/behouden is niet triviaal.

Het is hygroscoop en het kan CO2 opnemen uit de lucht en dat is zuur.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures