Natuurkunde op een rijtje zetten.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Natuurkunde op een rijtje zetten.

Hallo, ik ben niet heel erg op dreef over natuurkunde (Havo natuurkunde 1,2 + Hbo werktuigbouw) maar ik ben wel erg geintresseerd.

Ik ben dus al geruime tijd bezig met lezen en discussiëren over allerlei natuurkunde onderwerpen (o.a. op dit forum en de links in de sticky's) en ik heb nog een paar vraagjes:

1:

Is vanderwaalskracht hetzelfde als zwaartekracht en zo ja reikt deze oneindig ver? (Dat je bijvoorbeeld vanaf lichtjaren afstand een aardbeving op aarde als een zwaartekracht verandering zou kunnen waarnemen)

2:

Zou dit er uiteindelijk voor zorgen dat alles weer terug ineen valt (en daarna weer een oerknal veroorzaakt?)

3:

Hebben fotonen massa? Want mij is verteld dat bijv de maan bij een maansverduistering de lichtstralen afbuigt zodat wij een corona zien, het lijkt mij dat alles wat vatbaar is voor zwaartekracht massa zou moeten hebben.

4:

Energie bestaat uit trillende fotonen, de snelheid van deze trilling bepaald de soort energie (van radio golven to gamma straling)

Mijn vader beredeneerde dat als je een speaker met hoog genoege snelheid zou kunnen laten trillen (10^15Hz)deze licht zou gaan geven. Mijn idee is dat licht uit trillende fotonen bestaat en geluid uit trillende atomen/moleculen en dat dat dus niet zou gebeuren. Wie heeft er nu gelijk?

5:

Als je een ruimteschip met lichtsnelheid zou voortbewegen en een lamp aan zou doen zou dit licht met dubbel de lichtsnelheid voortbewegen omdat de lichtsnelheid relatief is?

Als je naast dit ruimteschip still zou staan wat zou je dan zien? Eerst het schip en dan pas het licht of andersom?

6:

Massa kan in energie omgezet worden (kernsplitsing) Is er ook een manier om dit andersom te doen? En zou dit dan (hoewel erg onpraktisch) als teleportatie beschouwd kunnen worden?

7:Zijn er theorieën over hoe zwaartekracht ontstaat en opgewekt word en zo ja heeft iemand hier een link van of kan u mij uitleg geven?

Het zou heel fijn zijn om antwoord te krijgen op deze vragen zodat ik mezelf kan toetsen om te kijken of ik in de goede richting zit te denken.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Natuurkunde op een rijtje zetten.

1:

Is vanderwaalskracht hetzelfde als zwaartekracht en zo ja reikt deze oneindig ver? (Dat je bijvoorbeeld vanaf lichtjaren afstand een aardbeving op aarde als een zwaartekracht verandering zou kunnen waarnemen)
Neen. zwaartekracht vindt zijn oorsprong in massa, de vanderwaalskracht is een intermoleculaire kracht die zijn oorsprong vindt bij dipolen in atomen.
3:

Hebben fotonen massa? Want mij is verteld dat bijv de maan bij een maansverduistering de lichtstralen afbuigt zodat wij een corona zien, het lijkt mij dat alles wat vatbaar is voor zwaartekracht massa zou moeten hebben.
Fotonen hebben geen massa. Een massa zorgt ervoor dat de ruimte-tijd gaat krommen. Je kan dit vergelijken met een rubber-vel dat je opspant en centraal een massa plaatst. In de omgeving van de massa zal het rubber een kromming vertonen. Alles wat nu langs de massa passeert zal een kromma baan beschrijven.
4:

Energie bestaat uit trillende fotonen, de snelheid van deze trilling bepaald de soort energie (van radio golven to gamma straling)

Mijn vader beredeneerde dat als je een speaker met hoog genoege snelheid zou kunnen laten trillen (10^15Hz)deze licht zou gaan geven. Mijn idee is dat licht uit trillende fotonen bestaat en geluid uit trillende atomen/moleculen en dat dat dus niet zou gebeuren. Wie heeft er nu gelijk?
Energie bestaat niet per se uit fotonen. Fotonen zijn een vorm van energie, maar niet de enigste (bijvoorbeeld is massa ook een vorm van energie). De snelheid waarmee fotonen trillen noemen we de frequentie. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de energie. De redenering die je vader maakt klopt totaal niet. Hij haalt 2 dingen door elkaar. Een speaker die trilt zorgt voor drukverplaatsingen en dit geeft geluid. Licht is echter een elektromagnetische trilling en kan niet gemaakt worden door lucht te laten bewegen.
5:

Als je een ruimteschip met lichtsnelheid zou voortbewegen en een lamp aan zou doen zou dit licht met dubbel de lichtsnelheid voortbewegen omdat de lichtsnelheid relatief is?

Als je naast dit ruimteschip still zou staan wat zou je dan zien? Eerst het schip en dan pas het licht of andersom?
Eerst en vooral is deze vraag onzinnig omdat het ruimteschip nooit met lichtsnelheid zal kunnen reizen. Om toch verder te gaan, niet kan sneller dan de lichtsnelheid, dus de lichtstraal die wordt uitgezonden zal je gewoon zien aan de lichtsnelheid.
6:

Massa kan in energie omgezet worden (kernsplitsing) Is er ook een manier om dit andersom te doen? En zou dit dan (hoewel erg onpraktisch) als teleportatie beschouwd kunnen worden?
De omgekeerde reactie gebeurt continu rondom ons. Een foton met een energie van 1.022MeV kan verdwijnen en in de plaats daarvan kan een elektron-positron paar verschijnen. Energie is dus omgezet in massa. Zoals ik al bij punt 4 heb gezegd: massa is eigenlijk een vorm van energie, dus omzetting van energie naar massa en omgekeerd is totaal geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Natuurkunde op een rijtje zetten.

7:Zijn er theorieën over hoe zwaartekracht ontstaat en opgewekt word en zo ja heeft iemand hier een link van of kan u mij uitleg geven?
Google maar eens op "gravitonen" 8-)
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Natuurkunde op een rijtje zetten.

"TEXT"
Bedankt dat maakt een hoop duidelijk!
Google maar eens op "gravitonen" :D
AL lezend en doorlinkend word het eigenlijk steeds meer duidelijk dat we nog niet eens zo heel veel weten van hoe het (dit) universum werkt op extreme niveaus (niet newtoniaanse mechanica) en zelfs dat is inaccuraat. Veel van de dingen die we weten zijn vooralsnog onzeker.

Het is op zich wel leuk dat we in deze tijd leven waar computers ect voor een snelle vooruitgang zorgen en hopelijk ook veel nieuwe ideeën, theorieën en onderzoeken die vroeger niet gedaan konden worden (Cern ect)

Bedankt voor de antwoorden!

Reageer