Bepalen van as diameter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Bepalen van as diameter

ik ben bezig met mijn eindwerk en ik zit vast bij het bereken van de diameter van mijn as

de as wordt langs 1 kant ondersteund door 2 lagers die ongeveer 20cm uit elkaar staan

en het het materiaal is gewoon staal ( volle as )

het gewicht dat op de as komt is ongeveer 100kg

zou iemand mij kunnen helpen want ik kan er niet meer aan uit.

ps: zou iemand mij kunnen zeggen hoe is een tekening kan invoegen want het lukt niet echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Bepalen van as diameter

doomsie schreef:ik ben bezig met mijn eindwerk en ik zit vast bij het bereken van de diameter van mijn as

de as wordt langs 1 kant ondersteund door 2 lagers die ongeveer 20cm uit elkaar staan

en het het materiaal is gewoon staal ( volle as )

het gewicht dat op de as komt is ongeveer 100kg

zou iemand mij kunnen helpen want ik kan er niet meer aan uit.

ps: zou iemand mij kunnen zeggen hoe is een tekening kan invoegen want het lukt niet echt.
Ik begrijp je niet helemaal:

Je hebt een as die aan één kant wordt ondersteund door 2 lagers die 20 cm uit elkaar staan?. Is het één as met 2 lagers aan de uiteinden en de as lengte er tussen 20 cm?. Of is het een lange as (hoe lang?) waaraan je aan één kant 2 lagers hebt. En waar (afstand) zit de kracht van 100 kg t.o.v. de eerste lager?. Wat is de lengte (breedte van het gewicht) waarover de kracht werkt op de as?.

Een tekening zou inderdaad helpen. Je kan via de site van imageShack een tekening uploaden, je krijgt dan een link naar het plaatje, die link kopieer je en plaats je in je reactie : http://imageshack.us/

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Bepalen van as diameter

Helly1975 schreef:Ik begrijp je niet helemaal:

Je hebt een as die aan één kant wordt ondersteund door 2 lagers die 20 cm uit elkaar staan?. Is het één as met 2 lagers aan de uiteinden en de as lengte er tussen 20 cm?. Of is het een lange as (hoe lang?) waaraan je aan één kant 2 lagers hebt. En waar (afstand) zit de kracht van 100 kg t.o.v. de eerste lager?. Wat is de lengte (breedte van het gewicht) waarover de kracht werkt op de as?.

Een tekening zou inderdaad helpen. Je kan via de site van imageShack een tekening uploaden, je krijgt dan een link naar het plaatje, die link kopieer je en plaats je in je reactie : http://imageshack.us/
http://img156.imageshack.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Bepalen van as diameter

de as is 1m lang en de kracht heb ik als een punt belasting beschouwd omdat dit het zwaarst is voor de as.

vandaag heb ik ook het probleem uitgelegt aan mijn leeraar strerkteleer/mechanica/pneumatica

we hebben samen de berekeningen uitgevoerd en we kwamen op 30mm uit

voor onze berekeningen hebben we gebruik gemaakt van de momentdiagrammen en het vrijmaken van lichamen.

om zo Mb te kunnen bereken en en in de formule σb=Mb/Wb

de treksterkte van de is 235N/mm²

dus voor de veiligheid hebben we deze gedeelt door 1.5

=>157N/mm²

Mb=279585Nmm

en Wb=I/v

=>(π*d)/64/(d/2)

=>(π*d³)/32

d³=(279585*32)/π*157

=> d=26.3mm

dan hebben we de as gecontroleerd op afschuiving

T= tau

T=0.8*σb

0.8*157=126N/mm²

T=F(op eerste lager)/A(as)

1118.34/543.25

=2.05N/mm²<<126N/mm² dus ok

Reageer