Oplosmiddel voor olie en zeep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 60

Oplosmiddel voor olie en zeep

Beste scheikundigen,

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een oplosmiddel voor (smeer)olie en zeep, maar deze mag rubber niet aantasten.

Voor het oplossen heb ik waarschijnlijk een stof nodig met koolwaterstoffen, maar voor zover ik weet zijn deze allemaal niet geschikt om te gebruiken icm rubber.

Ik zal de fabrikant nog even vragen welke rubbersoort het precies is, maar misschien hebben jullie alvast een idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Oplosmiddel voor olie en zeep

Je zoekt een oplosmiddel voor smeerolie en zeep?

Waarom gebruik je niet gewoon water met zeep? Een (geschikte) emulgator i.c.m. water, dat zou je olie weg moeten krijgen zonder de meeste synthetische rubbers aan te tasten lijkt me.

Fabrikanten/verkopers van rubbers zijn over het algemeen niet te beroerd om mee te denken over dit soort problemen (Eriks bijvoorbeeld).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 60

Re: Oplosmiddel voor olie en zeep

Ik zal het verhaal even wat verduidelijken.

Ik probeer de metallische vervuiling te wegen van een bepaald voorwerp.

Deze spoel ik dan met de zeepoplossing en vang het op in een filter.

Dat filter bevat dan mijn vervuiling (metaaldeeltjes), olie en zeep.

De olie en zeep wegen samen al minstens net zoveel als mijn totaal toegestane vervuiling.

Ik wil dus daarna het filter nog spoelen met iets wat de zeep en de olie uit het filter trekt.

Ik trek het door het filter met een vacuumpomp met rubberen onderdelen.

Ik heb het al geprobeerd door na het opvangen eerst weer een hoeveelheid 'schone' zeep er doorheen te spoelen en daarna puur water, maar dat gaf geen goed genoeg resultaat.

Ik heb het ook geprobeerd met een klein beetje (tecflow) electronic cleaner, dat gaf wel een goed resultaat maar mijn pomp was binnen 10 tests kapot.

De fabrikant van de pomp reageert niet (zo snel), dus ik dacht dat ik het hier ook kon proberen.

Reageer