Verloop verbranding gasmotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Verloop verbranding gasmotor

Goeiemiddag. Ik ben op dit moment bezig met een cursus Warmte kracht installaties voor mijn afstudeeropdracht. Zelf ben ik scheepswerktuigkundige en heb dus alleen ervaring met dieseltechniek (niet met het otto-principe). WKK installaties werken alleeen vaak met gasmotoren wat dus volgens het otto-principe gaat. Bij dieselmotoren verloopt het verbrandingsproces in de cilinder volgens de volgende fases:

Fase 1 Ontstekingsvertraging: moment van inspuiting tot ontstekingsmoment.

Fase 2 Onbeheerste verbranding: het snel verbranden van de brandstof vanwege de grote hoeveelheid aanwezig.

Fase 3 Gedeeltelijk beheerste verbranding: het beheerste gedeelte waarbij de verbranding gelijk opgaat met de inspuiting.

Fase 4 Naverbranding: zodra de inspuiting geeindigd is verbrand de overgebleven brandstof nog in de cilinder tot de brandstof op is of de uitlaatklep open gaat.

Mijn vraag is wat is het verbrandingsproces bij gasmotoren aangezien daar niet van een inspuiting gesproken kan worden en de ontsteking (normaal gesproken) met een bougie tot stand komt.

Alvast bedankt

Berichten: 4.246

Re: Verloop verbranding gasmotor

Om wat soort cyclus gaat het?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 3

Re: Verloop verbranding gasmotor

ehm, verbrandingsproces in een gasmotor?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verloop verbranding gasmotor

Even zien of ik het goed begrijp: je vraagt naar de cyclus van een Otto-motor (de conventionele 4-takt zuigermotor dus) die op gasvormige brandstof loopt in plaats van op diesel?

Hetzelfde als een diesel, maar dan met een bougie en een lagere compressieverhouding: grofweg <10:1 voor benzine en gas en >20:1 voor een diesel. Injectoren kunnen ook voor gas gebruikt worden omdat ik verwacht dat het nog vloeibaar is op het moment van inspuiting. Anders kan je altijd een carburateur gebruiken in combinatie met een warmtewisselaar (om te voorkomen dat je carburateur dicht vriest).

Of bedoel je een gasturbine ?

Zie NL wiki over gasturbines.

(de Engelse Wiki is meestal een stuk uitgebreider)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Verloop verbranding gasmotor

Nee ik bedoel echt een gasmotor. Dit is een motor die draait op aardgas ipv diesel. Dit is wel vaak een dieselmotor maar deze is omgebouwd om te lopen op gas (wat dan weer een aantal voordelen heeft). 1 van de aanpassingen is het gebruik van een carburateur aangezien de aardgas niet vloeibaar is. De vraag is dus het verloop van het otto-proces in combinatie met een carburateur.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verloop verbranding gasmotor

Toevoeging van een carburateur veranderd verder niets aan het principe van de motor, wat vraag je nu precies?

In het inlaat traject plaats je een carburateur en wanneer de inlaatklep opent, stroomt er een mengsel van brandstof en lucht langs de inlaatklep de cilinder in. Met de meeste oudere diesels is dat niet anders omdat de inspuiting voor de inlaatklep plaatsvond (eigenlijk mag je niet van een mengsel spreken omdat het de dieselolie eigenlijk meer een nevel is, maar dat laten we even buiten beschouwing). Een direct ingespoten dieselmotor spuit de brandstof wel direct de cilinder in (of het een voormengkamer is of hoppa de cilinder in, verschilt ook nog wel eens).

De rest van de cyclus is identiek (denk aan de bougie en verlaagde compressieverhouding) --> inlaatslag, compressieslag, *vonk* arbeidslag, uitlaatslag en weer een inlaatslag.

Dat is gewoon het principe van de moderne 4-takt (of Otto).

Qua verbranding:

Wanneer de bougie vonkt ontstaat er een vlamfront dat van de bougie vandaan naar de cilinderwand loopt. Een bekend en ongewenst effect van o.a. een te hoge compressieverhouding is pingelen, kloppen of detonatie: een verkeerd getimede, ongecontroleerde explosie in plaats van een gecontroleerde verbranding bij de bougie vandaan. Vooral bij veel last op lagere toerentallen zal een motor sneller detoneren (denk aan een caravan de berg op sleuren: schakel dan ook altijd terug)

Het effect van een twin-spark zit hem in het ontstaan van twee vlamfronten waardoor de verbranding sneller verloopt.

Is dit meer het antwoord wat je zocht?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer