Bodeplot

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Bodeplot

In de bijlage zit een elektrische schakeling met bijhorende bodeplot. Ik begrijp de afleidingen van alle formules die daarbij horen, maar ik zie het hele plaatje niet. Ik heb de indruk dat ik enkele cruciale inzichten mis. Ik weet het, het is een vage vraagstelling. Misschien enkele concretere vragen:

- Waarom gebruikt men log-schalen?

- Wat geeft het complexe getal VC/VIN precies weer?

Poging: de fractie van de spanning aangelegd door de bron die over C valt?

- En hoe interpreteer jij zijn fase en modulus (=amplitude)?

Bedankt!

Edit: het gaat meer over de bodeplot, ipv over een specifiek schema. Vandaar dat ik het hier neerzette ipv in elektrotechniek.

[attachment=3239:DSC00019.JPG]
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 171

Re: Bodeplot

Dit is een laagdoorlaat filter. Het idee erachter is dat lage frequenties door gelaten worden en hoge frequenties geblokkeerd worden. De werking is erop gebasseerd dat condensator voor hoge frequenties een geleider is en dat de hoge frequenties dan ook kort gesloten worden en niet doorgelaten worden.

fk is de kantel frequentie, daarboven worden de hoge frequente signalen gedempt totdat ze uiteindelijk helemaal geblokkeerd worden. Hij wordt als het goed is gebruikt om hoge frequente stoor signalen te onder vangen.

Ik kan me er geen praktische voorbeelden meer van herinneren. Ik herken alleen het beeld nog eerdere lessen die ik gehad heb. Als je de condensator en de weerstand omwisseld krijg je een hoog doorlaat filter, die dus de lagere frequenties blokkeerd. Als het goed is moet je dan het bodeplot verticaal spiegelen over de lijn waar de fk staat.

Berichten: 388

Re: Bodeplot

Ik kan me er geen praktische voorbeelden meer van herinneren. Ik herken alleen het beeld nog eerdere lessen die ik gehad heb. Als je de condensator en de weerstand omwisseld krijg je een hoog doorlaat filter, die dus de lagere frequenties blokkeerd. Als het goed is moet je dan het bodeplot verticaal spiegelen over de lijn waar de fk staat.
Een laagdoorlaatfilter wordt in veel toepassingen gebruikt. De meestgekende toepassing is waarschijnlijk de subwoofer in een surroundsetje. Enkel de lage tonen worden naar de sub gestuurd omdat hoge tonen toch niet kunnen worden weergegeven door die speaker. Het is dus zinloos die te versterken en je speaker in te jagen. Andere voorbeelden zijn bv DAC converters (audio). Er wordt dan een laagdoorlaatfilter geplaatst met kantel frequentie ergens 20-50kHz om te zorgen dat hogere harmonischen niet lekken. Gelijkaardig vinden we dit terug bij een HF zender, daar wordt gemeenlijk een algemeen laagdoorlaatfilter van 30MHz gebruikt. Je kan uiteraard ook een laagdoorlaatfilter bouwen specifiek voor één zender.

Een hoogdoorlaatfilter is inderdaad het omgekeerde van een laagdoorlaatfilter (dus en C en R van plaats gewisseld). Het bodediagramma bekom je door te spiegelen rond een verticale lijn (dit is waarschijnlijk wat je bedoelt met verticale spiegeling). Je krijgt nu een grafiek die met 20dB/decade (voor eerste orde filter) stijgt tot aan het kantelpunt. In het kantelpunt zelf heb je K-3 dB en voorbij het kantelpunt is je statische (DC) versterking K. Gezien R*C=tau niet veranderd is blijft je kantelpunt hetzelfde.

Let wel, in reeele toepassingen worden hogere orde filters gebruikt. Harmonische onderdrukking bij een DAC is 5de tot 9de orde filter.

@TS:

Er wordt gebruik gemaakt van een log schaal zodat je mooi rechte lijnen krijgt, veel handiger om te tekenen. Plus op een log schaal kan je eveneens een veel groter frequentiebereik uitzetten. Je kan zonder problemen een bereik uitzetten van 1 tot 100KHz! Als je dit gaat doen met een gewone schaal krijg je ofwel een joekel van een grafiek ofwel is je grafiek zeer onnauwkeurig bij de lagere frequenties.

Vc/Vin geeft de versterking/verzwakking weer. Als er 1V uitkomt (Vc) terwijl er 2V ingaat (Vin) dan is de versterking/verzwakking 0.5 oftewel -6dB. Dit wordt uitgezet in functie van de frequentie zodat je de frequentierespons van de TF (het systeem) kent.

De fase geeft aan hoeveel graden/radialen je signaal is gedraaid bij het verlaten van het systeem (de filter). Bij een eerste orde filter zal het signaal bv 0° gedraaid zijn voor zeer lage frequenties en 90° voor zeer hoge frequenties. De kantelfrequentie wordt 45° gedraaid.

Reageer