[Wereldpolitiek] Isräel vs Palestina: brainbreker

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 740

[Wereldpolitiek] Isr

Vandaag zag ik weer een van die acties: ambasadeur van Isräel heeft een kunst werk vernield van een andere Isräelie omdat hij zei dat deze kunstenaar het geweld promote. Dit deed me weer eens denken aan die situatie. Dit is ook een van de eeningste situaties waar ik geen mening kan over uiten, het is veel te ingewikkeld.

een somatie van bepaalde feiten.

Palistina was van de Palistijnen, nu vallen ze de Isräelis aan.

Isräel heeft nogiets en Shatila uit gevoerd en dat is in feit uitroeien en deportatie van Palestijnen. Maar zij kunnen er niet aan doen dat zij dat landje (of deel ervan) gekregen hebben. De ene partij vecht het uit tegen de andere. Isräel probeert de terroristen uit te moorden Palestijnen doden meestal onschuldige mensen.

Elke keer ik iets van nieuws van dat regiotje krijg, weet ik het niet meer. Ik kan gewoon niet meer oncijferen wie gelijk heeft. Het wordt te veel. Zo heeft Sharon een getuige laten ombrengen in België omdat hij hier aan geklaagd was voor genocide (wat dus klopt). Maar dan heb je ook (toen) Arafat die het arme schooiertje zit te spelen als hij weet dat de cameras op hem staan en dan intifada roept als hij denkt dat hij niet gefilmt wordt.

Vandaar dat ik nu als er een discussie is over dit onderwerp ik het gewoon niet weet en zwijg.

kan iemand mischien iets van helderheid brengen in deze wolk van illusies

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Het is inderdaad een moeilijk conflict!! Maar ik denk dat het toch verder te nuanceren is.

De palestijnen vallen niet de Israeli's aan maar palestijnse terreurorganisaties doen dat. Het zijn niet 'de palestijnen' maar palesteinse burgers die zichzelf opblazen. En dat lijkt een woordspelletje, maar dit is een fundamenteel verschil.

Israel doet als zijn onmenselijke acties als regering zijnde. Israel kun je dus aanspreken op zijn daden, op zijn staatsterreur. Een volk kan je niet aanspreken op de daden van een aantal burgers. Verder is het belachelijk dat Israel de huizen van de familie met de grond gelijk maakt van een zelfmoordenaar. Waar wachten wij dan nog op om het huis van de ouders van Volkert van der G. met de grond gelijk te maken.

Verder vind ik dat de palestijnen er een stuk slechter aan toe zijn! Als je hoort dat er 300 beroepen verboden zijn, geen leger enzovoort. Ze zijn dus overgeleverd aan de grillen van de Israeli's zie de muur etc.

Het is aan Israel om de stappen naar vrede te zetten. De grotere rijkere broer moet zijn hand uitsteken!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Het Israelisch/Palestijns conflict heeft een lange geschiedenis en veel doden geeist. Waarvan ieder dode een te veel is. Het Palestijns/Israelisch grondgebied maakte vroeger deel uit van het Britse imperium. De Joden kregen in de 20e eeuw grond toegewezen en heeft dat ook aan zichzelf toegeeigend. Maar op datzelde plek wonen Palestijnen. Maar omdat de Israeliers machtiger waren werden de Palestijen verdreven naar gebieden zeg maar zoiets als reservaten. De Palestijnen zijn dus bezet. Sommigen van hen gaan dan walgelijke daden plegen. Maar zoals je ziet word in elk bezet land weleens verzetsdaden gepleegd. Kijk maar naar Irak.

De oplossing is dus het gebied weer teruggeven of eerlijk verdelen zoals beschreven in het stappenplan naar vrede. Maar wil het zover komen dan moet al het geweld eindigen. Hoe? Door een interventie van een vredesmacht van de Verenigde Naties, omdat het niet anders kan, ook als Israel dit niet wil (bezetting.) Maar die VN missie zal er waarschijnlijk nooit komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Sinds ik leef (en ik ga al een poosje mee) zijn die twee contineu aan het bakkelijen. Ik zou zeggen laten we Israël helpen met die muur, maar dan wel om het hele zooitje heen. ...........................
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Ik vrees dat het een situatie is waar je nooit op een rechtvaardige manier op kunt ingrijpen... 'k Ben laatst nog naar een lezing geweest van een pas afgestudeerde student die z'n eindwerk heeft gemaakt over dit onderwerp. Uiteindelijk heeft hij z'n eindwerk mogen uitgeven, en die is nu te vinden in de betere boekhandels. Intussen is hij ook naar Palestina geweest, en wat hij te vertellen had was echt wel pakkend.

Palesteinen worden zo gediscrimineerd, en ze kunnen zich niet verzetten. Israeli's plaatsen bijvoorbeeld wegen op Palesteins gebied, en zetten er strenge controle op, zodat Palesteinen er niet zouden overkunnen, tenzij te voet. Zo wordt het voor zoveel Palesteinen gewoon onmogelijk om hun land te bewerken...

De Israeli's gebruiken echt wel slimme trucks, zodat ze nooit handelen tegen de grondwet.

En die Palesteinse terreurorganisaties, ik denk dat moest je je eens in hun plaats stellen, dat je hen mss wel beter zou begrijpen. Voor hen ziet het er naar uit dat ze alles zullen verliezen, Israeli's hebben plannen om door te trekken naar de Jordaanoever...

Hopen op interventie van de VN is ook maar nutteloos. Amerika zal altijd partij trekken voor Israel. En Palestina zal zo altijd de dupe worden van de hele situatie, terwijl het enige wat zij willen opnieuw wat rust is, en hun eigen grondgebied...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Wereldpolitiek] Isr

hoe heet dat boek???
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: [Wereldpolitiek] Isr

'k Heb er m'n hoofd al over gebroken, maar 't schiet me echt nie meer te binnen. 'k Weet zelfs niet meer hoe die jongen heette, maar 'k zal nog ns rondvragen. Zodra ik iets te weten ben gekomen, laat 'k 't hier wel achter...

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: [Wereldpolitiek] Isr

De naam van die gast was Lander Korluyt ...

Op internet vind ik nu wel niet de titel van het boek, 'k kan er ver naast zitten, maar ik dacht dat het iets was mbt de nieuwe wereld of zo...

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Okay, fout gevonden, het was Lander Corluy

De titel:'De verhouding tussen geschiedschrijving en werkelijkheid: de New Historians in Israël’

Code: Selecteer alles

In dit boek worden perspectieven op de geschiedenis van Israël aan een kritisch onderzoek onderworpen. Een aantal joods-Israëlische historici, algemeen ‘de New Historians’ genoemd, waarvan Ilan Pappé, Avi Schlaim en Benny Morris de kern vormen, worden hierbij centraal geplaatst. Deze historici bieden een genuanceerde kijk op Israël en kunnen eveneen een belangrijke bron van inzicht vormen in de huidige problematiek van het Israëlisch-Palestijns conflict. 

Sinds midden de jaren tachtig hebben de New Historians in Israël enorm veel maatschappelijke en politieke discussies op gang gebracht, maar buiten Israël -en zeker in België en Nederland- zijn ze vrijwel onbekend gebleven. 

Lander Corluy analyseert de werken van deze New Historians grondig en brengt de kernkwesties hierrond op een verhelderende manier naar voren. Centraal in hun werk staat de ontmaskering en rechtzetting van een nationalistische historiografie, als legitimerende en tevens producerende actor in een context van identiteitsconstructie en conflict. De machtsschommelingen in de regio van het Midden-Oosten in 1948 naar aanleiding van de oprichting van de staat Israël, het ontstaan van het Palestijnse vluchtelingenprobleem en de werkzame motieven en mechanismen in Israël’s beleid zijn allen voorwerp van onderzoek. Deze studie exploreert aldus de interrelatie tussen identiteit, de productie van historische kennis en de discursieve hegemonie van een politiek project.
'k Heb het zelf nog niet gelezen, maar 'k denk wel dat het de moeite waard is. Zijn uiteenzetting was in elk geval de moeite

Berichten: 43

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Als je het eens van de kant van Israël wilt zien, moet je deze site van het ministerie van buitenlandse zaken van Israël eens bekijken.

www.mfa.gov.il

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: [Wereldpolitiek] Isr

'k Heb die site eens vluchtig bekeken, en 'k heb zo het gevoel dat ook zij mss wel een punt hebben. Maar 'k denk dat alles zo relatief is, ieder vertelt zijn kant van het verhaal, en wij moeten kunnen besluiten wat nu waar is en wat niet... Ik vrees dat wij mss wel kunnen denken hoe alles in elkaar zit, maar dat we het nooit helemaal precies kunnen weten. Enkel de mensen die daar rechtstreeks bij betrokken zijn kunnen dit maar weten.

Uit wat ik reeds allemaal gehoord heb, zou ik als slachtoffer eerder Palestina aanduiden, maar het is ook maar van horen zeggen hoe het daar nu precies is...

Re: [Wereldpolitiek] Isr

ik weet maar 1 ding;

een vriendin van mij woont in jeruzalem en is israelische, en die vindt dat de westerse wereld alles in het irsaelisch-palestijns conflict te zwart-wit bekijkt...

zij heeft en gloeiende hekel aan sharon, de enigen die achter sharon staan zijn de (orthodoxe) praktiserende joden. de "atheïstische" joden willen alleen maar vrede. en een eigen huis wat niet gebombardeerd wordt. en bussen waarmee ze veilig naar hun werk kunnen, om centjes te verdienen om hun gezin te onderhouden. Net als het merendeel van de palestijnen, ondanks sharon.

wat israel betreft: nix is wat het lijkt.

wat palestina betreft: nix is wat het lijkt.

ik wil maar 1 ding, dat mijn 4 israelische vrienden veilig zijn en dat de palestijnen een x eigen grond krijgen. verder zoeken ze het maar uit daar.

terrorisme = ***,

mensen zonder thuisland = ***.

en nee, ik sta aan niemands kant. ik sta aan de kant van een vreedzame samenleving, overal ter wereld.

groet van een paganist. die ook in wetenschap gelooft. :shock:

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Hermen schreef:Als je het eens van de kant van Israël wilt zien, moet je deze site van het ministerie van buitenlandse zaken van Israël eens bekijken.

www.mfa.gov.il
je moet het van de westerse kant bekijken de westerse wereld en vooral amerika heeft een niet islamitsche land nodig in de midden oosten die de belangen( olie )van amerika kunnen beschermen er mag daar geen vrede komen want dan kunnen arabische landen zich ontwikkelen en hebben weterse landen dan niet meer nodig om olie te winnen. dat is heel erg slecht voor de westerse ecomomie en dus voor ons dus we moeten gewoon met z'n allen ervoor zorgen dat er geen vrede komt in het midden oosten want anders kunnen we onze banen hier verliezen en dat willen we niet hebben toch.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Ik geef je deels gelijk hassan.

Amerika (aub veralgemeen hen niet naar het westen) heeft een vuile rol gespeeld in dit conflict en ik geloof ook dat er meer achter zit ivm de olie. Irak was daar nog maar eens het grote bewijs van.

Maar het is niet omdat amerika ertussen zit, dat de arabische wereld en israel niet kunnen proberen om samen eruit te komen en dat doen ze niet. Het enige wat ze doen zijn vergeldingsacties die dan via een omweggetje allemaal goedgepraat worden. Daarvoor zijn de palestijnen en israeli zelf verantwoordelijk. Een tijdje geleden was de isrealische ambassadeur in het nieuws en hij legde uit waarom een bloedige vergeldingsactie van israeli op palestijnen ok was. met zo'n mentaliteit raak je niet ver en kom je enkel maar in een steeds diepere spiraal van geweld en moord terecht.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Ik denk dat je het niet zo ver kan door trekken. In het dagelijks leven hebben de omringende landen op dit moment nauwelijks last door dit conflict. Het is een zeer gelokaliseerd regionaal conflict. De landen er om heen worden niet bewust boos gehouden daar geloof ik niet in.

Overigens heeft wel het hele westen vuile handen in dit conflict! Denk aan Engeland die palestina als mandaatgebied had. Vooral europa drong aan op een 'veilige haven' voor de Joden zeker na de tweede wereldoorlog. De Joden gingen dus massaal naar palestina. Zo veel dat de palestijnen een minderheid dreigde te worden. Engeland probeerde het nog in te dammen door op een gegeven moment Joden zelfs op Cyprus te dumpen. Dit pikte de Joden niet en begonnen bomaanslagen te plegen tegen de britten. Die wilden op hun beurt van het probleem af en schoven het naar de net opgerichte Verenigde naties. Daar werd een verdeling van de staat goedgekeurd. Wat resulteerde in al naqba! (achter de link zit een reportage van het programma 'andere tijden' over deze catastrofe)

In de jaren erna is het conflict steeds duidelijker en grimmiger geworden en ook Nederland heeft hieraan vuile handen, want het heeft wapens geleverd aan het israelische leger.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer