Fononen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Fononen

Ik snap iets niet. Eerst nam men aan dat licht een golf was, later kwam Einstein met het licht als deeltje: foton. Toen bedacht men dat alles eigenlijk een golf én een deeltje was. Prima, snap ik helemaal. Maar hoe zit het dan met een fonon?

Want geluid heeft wel degelijk een medium nodig om zich te laten voortplanten: in vacuüm hoor je niets (toch?). Betekent dat dan dat een fonon alleen kan bestaan als er een geschikt medium is, waar hij zich in kan voortbewegen. Dat strookt niet met mijn intuitie wat een deeltje betreft.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fononen

Heeft een object een medium nodig om er doorheen te vallen?

Een foton is een soort van deeltje, dus heeft het in principe geen medium nodig (het is het medium)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Fononen

Zie hier, veel wiki uitleg over fononen: http://en.wikipedia.org/wiki/Phonon

Ik weet er zelf verder ook niet t fijne van..

Overigens, wat fotonen betreft, fotonen zijn quantisaties in het EM veld.. Een veld heeft (blijkbaar) geen medium nodig om zich in voort te planten (in tegenstelling tot wat aangenomen werd voor de 19de eeuw, met het ether model)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 187

Re: Fononen

geluid is de trilling van deeltjes.

een "fonon" bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Fononen

w00tw00t schreef:geluid is de trilling van deeltjes.

een "fonon" bestaat niet.
Het eerste ben ik het mee eens, het tweede niet.

Een fonon (engels: phonon) is een gequantizeerde roostertrilling in een kristalrooster. Die kan je heel mooi meten, bijvoorbeeld met het Raman-effect.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Fononen

Ik ben ook met iets bezig, en wil graag weten wat een phonon nou eigenlijk is.

Is het een deeltje? of het het de trilling zelf?

ik zach op wikipedia dit plaatje:

Afbeelding

is de labda hier aangegeven van de Phonon? of gewoon van een trilling die word veroorzaakt door phononen?

Ik word er geen wijs uit.

want mijn eerste indruk wat ik op een andere site las (ook engels en dat komt niet tengoede) dat het een soort deeltjes zijn net zo als fotonen.

Kan iemand mij duidelijkheid brengen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Fononen

Dit is een mooi voorbeeld van een 1-dimensionaal fonon:

Afbeelding

Een fonon is zowel een golf als een deelje (net als een foton), maar het is een quantummechanische beschrijving van een roostertrilling. In het plaatje hierboven is de golflengte van het fonon bepaald door 1 periode, en dat is ongeveer 3 atomen (rode bolletjes = atomen, veertjes = kracht tussen de atomen).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Fononen

toevallig, heb ik net nen brok vastestoffysica te verwerken gehad. en daar staat het vol met fononen. een fonon is niet anders dan een energiekwantum van een elastische golf. elastische golf aangezien we hier over een beschrijving spreken in een materie. dus je moet bij fonon niet meer voorstellen dan een energiepakketje dat geassocieerd wordt met een elastische golf in een materiaal. de elastische golf zelf wordt dan weer beschreven aan de hand van een dispersierelatie, die het verband geeft tussen de frequentie van de elastische trilling en de golfvector. boeiende fysica, maar één van de moeilijkere takken volgens mij, zeker bij het verklaren van allerhande effecten mbv fononen!

Re: Fononen

Op CalTech zijn fononen door middel van een koolstof nanobuis gevonden:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=140713

Reageer